maanantai 28. marraskuuta 2011

YTLK:n lista 29.11.2011

Taas luvassa taas pitkä kokous; asiat kasautuvat loppuvuoteen. Esityslista tässä

Töölönlahden puisto- ja katusuunnitelmat. Iso paketti, ja ainakin pyöräyhteydet Baanalta Hesperianpuistoon ja Linnunlauluun ovat puutteelliset. Karamzininranta on ihan tolkuton pääreitiksi (kiemurtelee, risteää oudosti ja ilmeisesti noppakiveä), ja Alvar Aallon kadulta pohjoiseen jatkokin voisi olla siistimpi (tosin en nyt ihan tajunnut katusuunnitelmaa, voi olla etä ymmärsin väärin).

Jos joku muuten etsii voimassa olevaa liikennesuunntelmaa, se ei ole esittelyssä mainittu 5432/1, vaan 5710-7. Tekstiosa tässä, kuvaan en löytänyt linkkia, mutta pitäisi olla tämä.
Karamzininrannan pyörätie FInlandiatalon takana on tarkoitus tehdä "punaisella graniittilaatalla", ilmeisesti noppakivellä. Tästä on tarkoitus mennä yksi pääreiteistä, joten tämä ei oikein käy laatuun.

Muutakin huomautettavaa voi olla. Heittäkää kommentteja jos ehditte penkoa


Lausunto Ylikahrin aloitteesta länsiväylän kaduksi muuttamisen selvittämisestä. Lausunto on oleellisesti "ei kuulu meille". Tähän voisi ottaa suorempaakin kantaa, että kyllä se nyt selvittää kannattaa. 10 000 asukasta lisää Lauttasaaressa, vai 10 000 asukasta lisää Kirkkonummella ja moottoritie heille lauttasaaressa. Valinnan luulisi olevan aika helppo. Lisää blogissani.

Lausunto "Helsingin parhaat energiatehokkuuskäytännöt" raportista. Lausunnossa ei sanota kauheasti mitään. Itse raporttia en vielä ehtinyt lukemaan.

Lausunnot Forumin ja Wavulinintie 3:n (lauttasaaari) kaavoista. Foorumiin vaaditaan lisää pyöräpaikkoja. Pisteet virastolle tästä.

Maunulan aluesuunnitelma esitellään ja hyväksytään. En huomannut siinä juuri huomauttettavaa.

Lausunto Kolben ponnesta Koffin tornin avaamisesta julkiseen käyttöön. Virasto kannattaa, mutta turhan varovaisesti.

Lisäksi nippu valituksia HKR-rakennuttajan hankintamenettelyistä ja rakennusviraston organisaatiouudistusta.

sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Yleisten töiden lautakunta 22.11.2011

Viime tiistain raportti näin viiveellä. Loppusyksystäkokoukset pitenevät, koska kaikenlaiset deadlinet on tungettu vuoden vaihteeseen, ja ennen joulua on enää kaksi kokousta. Esityslista tässä.

Pyrin  kirjoittamaan raportit jatkossa nopeammin, vaikka se tarkottaisi vähän viitteellismepää raportointia. Tämä on vaan liian hidasta nyt.

Lumenhoitosuunnitelmista puhuttiin laajasti. Pyöräilyä ei niissä käsitelty ollenkaan, mutta olen menossa siitä puhumaan Alatypön kanssa erikseen. Noin muutoin varautuminen on selvästi viimevuotista parempaa, eikä luntakaan ole vielä tullut yhtä paljoa. Viime vuonna tähä aikaan lunta oli 20cm, eikä se siitä madaltunut ennen huhtikuuta. Kuulema myös yhteistyötä ratikka- ja bussipysäkkien hoidon suhteen on parannettu. Ei tosin selvinnyt että miten.

Kannattaa katsoa lumipalautesivu, josta löytyy mm. eri alueiden aurauksista vastaavat tahot.

Lautakunnalle esittelyn rakennusviraston viestintäsuunnitelman luonnoksesta. Annoin palautetta yksisuuntaisuudesta: kaupunkilaisten viestintää rakennusviraston suuntaan ei oltu huomioitu juurikaan. Avoimuuden hengessä luonnos oli myös jäänyt laittamatta nettiin, ilmeisesti kiireen takia. Varmistin, että se on julkinen dokumentti, ja jaan siis itse. Tässä, olkaa hyvä.


Siisti Stadi, o.s. Stop Töhryille -projektia esiteltiin. Tästä kirjoitan lavemammin myöhemmin. Oleellisia lainauskia projektipäällikkö Kauko Haantieltä: "Luvallinen graffiti ei lisää töhrintää" ja "Nollatoleranssi, se oli virhe".


Esteettömyyslinjaukset hyväksyttiin. Esitin huomion, että verkkopalvelujen esteettömyys on kovasti lapsipuolen asemassa, ja puhetta vain fyysisen ympäristön estettömyydestä. Sinänsä ymmärrettävää, kun rakennusvirasto vastaa nimenomaan fyysisestä ympäristöstä. Mutta nämä ovat koko kaupungin esteettömyyslinjauksia. Lautakuntatoverini Jussi Heinämies, joka istuu vuoden alusta aloittavassa  esteettömyysvaltuuskunnassa lupasi ottaa asiaa esiin.


Vaalimainoksien sijoitteluperiaatteet käytiin läpi. Vanhoilla linjoilla mennään.

Lisäksi puhuttiin Musiikkitalon edustan pyörätiestä, joka on ihan vitsi. Osastopäällikkö Torvinen lupasi palata asiaan.

maanantai 21. marraskuuta 2011

Lumenpoistoa, töhryjä ja miljoonia - YTLK:n lista 22.11.2011

Tulossa pitkä kokous, esityslista tässä.  Ennakkoblogaus tulee nyt hiukan viime hetkessä; kommenteista olisi silti iloa, jos joku vielä ehtii.


Lumenhoitosuunnitelmat, eli "Muutokset talvihoitoon ja varautumissuunnitelma talvelle 2011-2012". En saamateriaaleista täysin selvyyttä, että mitä ollaan muuttamassa viime talvesta, joten täytyy kysellä esittelyn yhteydessä. Periaatteessahan nämä vain esitellään, mutta kyllä lautakunnan tahtoa kuunneellaan kun suunnitelmia jatkokehitetään.

Ainakin pitää puuttua siihen, että pyöräteiden hoitoa ei käsitellä ollenkaan. Ainoa maininta koskee Paciuksenkadun pyöräteitä, jota käytetään lumitilana. Lisäksi mainitaan:
"Asuntokaduilla arvioidaan, että voidaanko lunta varastoida tilapäisesti kadun toiselle reunalle, jos kevyelle liikenteelle jää jalkakäytävä kadun tai riittävästi tilaa liikkua turvallisesti kadun toisella puolella ajoneuvoliikenteen ohella."
Tämä lause on aivan älytön, koska pyörätien ja jalkakäytävän käyttö ja juridinen asema ovat aivan eri. Jos pyörätielle varastoidaan lunta, mutta pyörätiemerkkejä ei huputeta, on pyöräilijöiden silti pakko käyttää sitä. Ehdotan ainakin, että tuossa muutettaisiin "kevyt liikenne" "kävelijöiksi". Sen jälkeen kohta ei enää ole ilmeisen laiton, vaan ainoastaan jättää pyöräilyn käsittelemättä. Siihen pitäisi sitten palata erikseen.

Jos joku löytää muuta huomautettavaa, pistäkää kommenttia.

Kaupunkifillarissa puhuttiin aiheesta viime talvena. Jos ja kun pyöräväylien hoidon suunnitelmiin palataan laveammin, sen ehdotuksista voitaisiin aloittaa.


Raportti Helsingin "töhrytilanteesta". Ei siis päätösasia, ainoastaan tiedoksi. Liitteinä puhdistettujen neliömetrien määriä eri kohteissa, ja rahankäyttö puhdistukseen ja ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäisyn ja puhdistuksen kuluja ei vaan ole eroteltu, joten ajattelin kysyä niistä. Puhdistuksen kulut kun riippuvat puhdistusmääristä, enaltaehkäisyn eivät.


Korotetaan HKR-rakennuttajan neljän eri projektin muutostyövarauksia: Hämeentien sillan korjauksen, Katri Valan puiston väestösuojan korjauksen, Marjaniemen liittymäsillan korjauksen ja Virtainkadun alueen stabiloinnin. Muutostyövaraus siis on sovitun projektihinnan päälle varattua rahaa siihen, että havaitaan tarpeelliseksi tehdä muutakin kuin mistä alkujaan sovittiin. Rahojen käyttämisestä päättää tilaaja. Ne ovat rakennusalalla yleinen käytäntö, ja minulle on kerrottu, että yksityisellä puolella noin 10% on tyypillinen muutostyövaraus, vaikeissa kohteissa enemmän.

Alkuperäiset muutostyövaraukset vaihtelivat näissä projekteissa 6 ja 23 prosnetin välillä. Näiden ehdotusten jälkeen muutostöihin on varattu projekteissa 17%, 37%, 78% ja 84%  mikä tuntuu aika paljolta. Yhteensä nyt hyväksyttävät ylitykset ovat 2,8 miljoonaa euroa. Marjaniemen sillalle on hyväksytty jo aiemmin 800 tuhannen euron ylitys.

Esittelyn selitykset korotustarpeelle varmaankin pitävät paikkansa, mutta nämä summat ja prosentit ovat kyllä huolestuttavia. Tulee mieleen, olisiko tässä paikka selvittää, kuinka usien ja kuinka paljon hankkeet ylittävät budjettejaan ja miksei ongelmia ole osattu ennakoida. Miljoonia ei ole kiva heitellä sinne tänne ymmärtämättä ihan että miksi.


Vaalimainoksien kanssa mennään vanhalla linjalla. Samanlaiset telineet ja pääosin samoihin paikkoihin kuin aina ennenkin tulossa. Tarkoista paikoista ei päätetä tässä yhteydessä. Kunnallisvaaleihin tulee 5000 - 5700 julistepaikkaa, presidentinvaaleihin 600-1200, ainakin jos vanhalla linjalla mennään.

Tammisalon aluesuunnitelma jaetaan tutustuttavaksi, ei vielä päätöksiä. Myös Maunulan aluesuunnitelma odottaa vielä viikon. Jos jollain paikallisella tai alueita tuntevalla on sanottavaa noihin, nyt vielä ehtii. Oman paikallistuntemukseni puitteissa näyttävät ihan hyviltä molemmat. Tammisalon suhteen täytyy kysyä (aikanaan esittelyssä) kenelle kuuluu kanavien kulkukelpoisuudesta vastaaminen.


Lisäksi esteettömyyslinjaukset tulevat nyt hyväksyntään. Pyysin ne viime viikolla pöydälle, koska keskustelut muutaman vammaisjärjestön edustajan kanssa olivat kesken. paperissa korostuu fyysisen ympäristön esteettömyys, mikä onkin ymmärrettävää, kun sitä on Rakennusvirastossa valmisteltu. Kuitenkin se käsittelee koko kaupunkia.

Ajattelin ehdottaa huomautusta, että jatkotyössä on syytä kiinnittää enemmän huomiota myös verkkopalvelujen esteettömyyteen, mutta hyväksytään siis linjaukset kuitenkin sellaisenaan. Periaatepapereita ei yleensä palauteta valmisteluun ellei ole erityistä ongelmaa: helpompaa lähettää terveisiä jatkotyöhön.

lauantai 19. marraskuuta 2011

Yleisten töiden lautakunta 15.11.2011

Esityslista tässä.

Esteettömyyslinjaukset jäivät pöydälle viikoksi pyynnöstäni; keskustelu muutamien vaimmaisjärjestöjen edustajien kanssa kun oli vielä kesken. Puhuttiin mm. vuosaaren metro-ovista ja talvikunnossapidon vastuista (joihin palataan ensi kokouksessa).

Baanan suunnitelmista kysyttiin, kun lautakunnan kautta ei ole minkäänlaista katusuunnitelmaa mennyt, ja työt ovat kovassa vaihdissa silti. Aikoinaan on annettu hyväksyntä "1. vaiheelle", jossa ilmeisesti tehdään vain asfalttiväylä sen kummemin säätämättä, ja kaikki muu rakentaminen jää 2. vaiheeseen. Auki pitäisi olla toukokuussa viimeisimmän tiedon mukaan.

Kuitenkin nyt tilaillaan jo taidetta väylälle, eli alkaa kuulostaa 2. vaiheelta.

Puistokummiprojektin esittely. Erittäin heino hanke. Yksi ongelmakohta ovat kaupunkilaisten ja yritysten mahdollisuudet tukea hanketta myös muutoin kuin työllä. Siis rahalla, tai esim. tarjoamalla puistokummeille ilmaiset kahvit. Nykyisellään rahan antaminen puistojen hoitoon on kaupungin byrokratiassa mahdotonta, mutta kummien auttamista epäsuorasti voisi kehittää.

Koffin tornin kehittämisestä saatetaan kehittää WDC-hanke, jotta se saataisiin kansalaisten käyttöön. Kova tahto ainakin on jotain sille tehdä, aitaaminen päiväkodin varastoksi ad infinitum ei hyödynnä sen mahdollisuuksia.

perjantai 11. marraskuuta 2011

YTLK:n lista 15.11.2011

Esityslista tässä.

Isompia asioita on kolme:

  1. Ensinnäkin kaupungin esteettömyyslinjaukset. En ole ennättänyt vielä lukea kunnolla, mutta tähän täytyy perehtyä. Jäänee esittelyn jälkeen viikoksi pöydälle lisäperehtymistä varten.

    Tässä sähköinen prosessi huonolaatuisine skannauksineen pääsi iskemään, ja eri tahojen  lausuunnot ovat aivan tuskaista luettavaa.

  2. Toisekseen "vapaaehtoistyön toimintamallien esittely", eli puistokummit. Tästä ei päätetä mitään, mutta odotan esittelyä kyllä innolla; hanke on hyvä.

  3. Kolmantena Maunulan yleissuunnitelma, jossa käydään siis läpi Maunulan, Metsälän ja Pirkkolan katujen ja puistojen kunto ja kehittämistarpeet. Olen itse asunut Metsälässä viitisen vuotta ja äitini asuu siellä edelleenkin, joten alue on melko tuttu. Suunnitelma vaikuttaa kyllä aika hyvältä. Saattaa myös jäädä tutustumista varten pöydälle; ainakin Munkan vastaava suunnitelma jäi.

Lisäksi normaalit teleletkunkaivuuluvat ja valitukset autojen saamista vaurioista sekä liukastumisista.

Yleisten töiden lautakunta 8.11.2011

Lyhyt kokous taas, esityslista tässä

Esiteltiin Helsingin World Desing Capitalin hankkeita. Myöhäinen esittely kirvoitti jonkin verran kritiikkiä.

Lähetettiin Kaupunkisuunnitteluvirastolle&lautakunnalle terveisiä Saukonpaaden suunnitelmien suhteen. Jussi Heinämiehen ehdotus vaatia autopaikkoja vähennettäväksi meni läpi yksimielisenä, kun puheenjohtajakin oli sanonut sitä kannattavansa. Itse taas vaikutin siihen, että pyöräteitä koskeva lausuma muuttui muodosta:
Asemakaavaselostuksessa on maininta, että jalankulku ja pyöräily erotetaan toisistaan tasoerolla. Tämä on esteetön ratkaisu vain, jos pyörätie sijaitsee ajoradalla. Muualla kuin ajoradan yhteydessä tätä ratkaisua ei tule käyttää.
Muotoon:
Asemakaavaselostuksessa on maininta, että jalankulku ja pyöräily
erotetaan toisistaan tasoerolla. Muualla kuin ajoradan yhteydessä tätä
ratkaisua ei tule käyttää.
Muutos ei vaikuta dramaattiselta, mutta oleellinen ero on siinä, että nyt sujuvaa pyöräilyä ja esteettömyyttä ei olla asettamassa vastakkain. Ne nimittäin eivät sulje toisiaan pois. Kävin asiaa läpi myös Helsinki kaikille -projektin vetäjän Pirjo Tujulan kanssa. Tästä lisää joskus myöhemmin.


Nämä olivat siis vain terveisiä KSV:n suuntaan, mitään takeita ei ole, että niitä mitenkään huomioidaan. Ja pääpointit olivat, että suunniteltu kanava on julmetun kallis, ja että vaikka suunnitellaan uusiksi, niin aluetta ei saisi pilkkoa, etteivät ensimmäiset talojen asukkaat asu keskellä rakenustyömaata. Kanavan kalleuden taustalla oli tiettävästi se, että maaperätutkimuksia ei ehditty tekemään ennen kaavoitusta, koska oli kiire saada asuntotuotantotavoitteet täyttymään. Siksi kanava tuli linjattua huonoon paikkaan, ja koko alue viivästyy nyt entistä pahemmin.

Maaperätutkimukset tehdään kai jotenkin HKR:n ja staran yhteisvoimin. Voisi kuvitella prosessissa olevan kehitettävää. Tähän täytyy perehtyä.

Lisäksi yksi katusuunnitelma Vehkalahdenkujalla, jossa oli pilkottu tontteja niin, ettei niille olisi päässyt ajamaan ilman muutosta. Tehtiin sitten puistoon vähän yhdistettyä kevyenliikenteenväylää, jota saa ajaa autolla. Kyseessä on pieni puistonpläntti Vartiokylässä, ja sitä käyttänevät lähinnä lähitalojen asukkaat, jotka nyt sitten saavat ajaa autoilla pihoilleen.

Lautakuntalaisten esiin nostamissa asioissa kysyin uusista puistonpenkeistä ja "juoppojenkarkoitustavoitteesta" Siitä lisää omassa blogissani.

Jussi puolestaan kysyi Koffin puiston Tornin aitaamisesta. Se on nyt aidattu koska se on päiväkodin käytössä, ja koska sinne "muodostuisi katvealue". Lautakunnassa oli melkoista tyytymättömyyttä siihen, että aitaus oli paljon laajempi, kuin mitä taannoisella puistokierroksella oli käsitetty.

Laura Kolbe (kesk) on tehnyt Tornin tulevasta käytöstä valtuustoaloitteen, joka oli mennyt lausunnolle vai kiinteistölautakuntaan. Vaadittiin, että se tulee myös meille, ja näin tapahtuukin.

Ja toki jokunen autovaurio ja liukastuminen.

tiistai 1. marraskuuta 2011

Yleisten töiden lautakunta 1.11.2011

Lyhyt kokous eikä erityisen ihmeellisiä asioita. Esityslista tässä.

Ainoa isompi asia listalla oli talousavion toteuman seuranta. Viime talven lumet aiheuttivat ylityksen ylläpitobudjetissa, mutta investointibudjetissa taas ollaan alle arvioiden. Jätkä, Kalasatama ja Kruunuvuori ovat edenneet suunniteltua hitaammin, ja siksi rahaa on palanut vähemmän.

Keskusteltiin World Design Capitalin hankkeista, ja kuinka niitä ei ole vieläkään eistelty lautakunnalle. Yksi niistä kun oli taas investointitoimiston toimsitopäällikön päätöslistalla, eikä kokonaiskuvaa ole ainakaan lautakunnalla.

Linnapellon alueella meni 75km enemmän maanvahvistuspilaria kuin suunniteltu. Siis suunniteltua enemmän. Ei ole ihan pikkuhomma tuo maan paalutus vakaaksi.

Korvausasioissa yhdet aurauksessa vaurioituneet rappuset, joista vastuussa on YIT-rakennus, joka teki lumityöt. Tekemättömien töiden vauriot ovat tilaajan, eli kaupungin vastuulla, mutta tehtyjen töiden aiheuttamat vauriot tekijän, koska ne menevät vahingonkorvauslain mukaan eikä kunnossapitolain. Juridiikka on välillä jännää.

Toisena korvausasiana auton pohja oli vaurioitunut lumeen, jonka kaupunki oli aurannut talon porttikongin eteen, ja taloyhtiö ei ollut siivonnut pois. Se on taloyhtiön vastuulla, ja korvausta ohjaattiin hakemaan sieltä. Lain mukaan kun jalkakäytävät ovat taloyhtiön, ja silläs ekunnilla kun kaupunki tunkee ne täyteen lunta, on taloyhtiön syytä, jos joku siinä hajottaa autonsa tai liukastuu.

Etutöölössä on kokeiluna ollut viimeiset yli 5 vuotta, että kaupunki vastaa myös jalkakäytävien lumenpoistosta, mutta käytäntöä ei ole laajennettu muualle kantakaupunkiin (lähiöissä jalkakäytävät ovat kaupungin vastuulla). Tässä yksi argumentti sen puolesta, että ehkä pitäisi. Aiheesta on tulossa esitys lautakuntaan, mutta viimeeksikin se taisi jäädä valtuustossa hyllylle.