tiistai 21. helmikuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 21.2.2012

Lista tässä.

Demokratiaryhmän loppuraportti jäi pöydälle. Pyysin, että rakennusviraston toimien osalta lausuntoon lisättäisiin lista konkreettisista hankkeista ja yhetshenkilöistä. Kuulema onnistuu.

Myös ekologisen rakentamisen ohjelma jäi pöydälle, minun pyynmöstäni, että ehdin siihen tutustua. Kyseinen paperi käsittelee siis infran rakentamisen ekologisuutta, ja sivuaa mm. kaupunkirakennetta ja muitakin isoja kysymyksiä. Nyt ei sorvata lausuntoa, vaan ohjelma menee YTLK:lta suoraan kaupunginhallitukseen ja sen jälkeen sitä periatteessa pitää kaikkialla kaupungissa noudattaa. Käytännössä toki toimenpiteet ovat melko abstrakteja tai selvitys-orientoituneita.

Tähän on pakko palata ennen ensikokousta.

Essi Kuikan kuparikahva-aloitteseen vastattiin, että joo hyvä, mutta lähinnä terveyslautakunnan asia. Jotain yhteishanketta on tulossa. Ilmeisesti siis kuparipinnat oikeasti tappavat bakteereja paljon muita materiaaleja paremmin. Kuparipäällysteinen ovenkahva tai vessanrengas on sitten muuten "splutteroitu". Se on adjektiivi.

Lausuttiin kalasataman kaavasta, että jalankulkuympäristöihin pitää kiinnittää huomiota ja Kruunuvuoresta ehdotettiin yhtä katua tehtäväksi myöhemmin sekä kyseltiin lumitiloja. Lumenaurausta kannattaisi meittiä jo kaavoittaessa ainakin hiukan.

Herttoniemessä kävely-ympäristö olisi kuulema huono kunnes Linnanrakentajantien tunneli toteutetaan ehkä jossain tulevaisuudessa. Ehdotin alusuntoon lisäksen, etät kävely-ympäristö pitää suunnitella kelvolliseksi siihen astikin. Siitä itäväylän yli kun menee paljon kävelijöitä, vaikka se on  t o d e l l a  ankea.

Lisäksi puhuttiin tietenkin lumenaurauksesta. Vuosaaressa kuulema on kaikki päin persettä. Siis aurauksen osalta. Omalle kotikadulleni taas tuli tänään traktori ensimmäistä kertaa tänä talvena. Torstaina tulee taas 10-15 cm lisää. Kandee varautua viettämään loppuviikko sisällä.

kehitysideoita erikseen lähitulevaisuudessa.


ps. Kalasatamasta hienoja havainnekuvia tässä.

Yleisten töiden lautakunta 14.2.2012 + YTLK:n lista 21.2.2012

Jäänyt taas raportointi viime hetkeen, joten nyt lyhyellä kaavalla ja komboten viime kokouksen raportoinnin tämän päivän kokouksen listaan. Viime viikon lista siis tässä.

Viime viikolla ei oikeastaan kauheasti mitään mielenkiintoista. Viime postauksessa oli jo asiasisältö esiteltynä. Se kampin tanko kovasti lupailtiin poistaa jo ensi kesänä.

Mainittakoon lumenaurauksesta. Prosessi menee siis suunnilleen näin
  1. Kaupunki auraa lumen pysäköityjä autoja vasten
  2. Joskus myöhemmin kaupunki hinaa autot pois, ja auraa lumen jalkakätävälle
  3. Kaupunki hinaa seuraavalta kadulta autot tähän, saadakseen sinne tilaa auraukselle
  4. Kiinteistön vastuulla on nyt siirtää lumet pois.
Siis niin kauan kun lumi on ajoradalla, se on kaupungin ongelma. Tontinomistajan vastuulla kun on "tarvittaessa poistaa jalkakäytävälle tai sen vierelle kertyneet lumivallit". Siksi kaupunki siirtelee autoja saadakseen lumen jalkakäytävälle, josta se sitten on hankalampi kuskata pois kuin kadun varresta.


YTLK:n lista 21.2.2012

Miljoona lausuntoa, lista tässä.

Lausutaan demokratiatyöryhmän raportista. Lausunto voidaa tiivistää lauseeseen "Yleisten töiden lautakunta näkee tärkeänä demokratian edistämisen ja kehittämisen Helsingin kaupungin toiminnassa". Konkretiaa voisi olla enemmänkin, sekä raportissa että sitä koskevassa lausunnossa.

Yksityiskohtina todettakoon avoimen datan lisääminen ja kansalaisvuorovaikutus suunnittelussa. "Rakennusviraston kokemuksen mukaan erillisryhmien, kuten esimerkiksi pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen kuljettajien sähköinen kuuleminen antaa osa-alueelta kattavan palautteen. Sähköinen palautekanava täydentää hyvin muuta hallintokuntien ja sidosryhmien yhteistyötä. "

Toisena kestävän rakentamisen ohjelma ja siitä annetut lausunnot. Paksu pumaska; jäänee pöydälle. Ainakaan itse en ole ehtinyt lausuntoihin vielä perehtyä.

Kalasataman Barad-Dûria koskeva lausunto hyväksytään nyt, kuten myös lausunto herttoniemen metriksen eteläpuolisesta tontista (Megaherzi) ja yksi kaava Kruunuvuorenrannasta. Näistä voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta lopulta YTLK:n lausunnon merkitys ei nyt ole niin suuri.

Lisäksi lausunto kuparisia ovenkahvoja koskevasta aloitteesta (hylkivät bakteereja, kokeillaan) ja tavanomaiset valitukset, neljä liukastumista tällä kertaa.

sunnuntai 12. helmikuuta 2012

YTLK:n lista 14.2.2012

Ikävän monta asiaa tulossa lautakuntaan. Saatan joutua lähtemään kesken kokouksen ehtiäkseni kriittiselle pyöräretkelle. Lista tässä.

Päätetään korvausperiaatteet palveluosaston korvauspäätöksissä. Minulle ei selvinnyt, ollanko tässä nyt muuttamassa käytäntöä, vai vain kirjaamassa sitä ylös. Esitteljä selittänee. Lisäksi kuullaan esittely viime vuosien korvausmääristä.

Vastaus Soininvaaran Santis-aloitteeseen saadaan ehkä lopulta hyväksyttyä. Esittelijä on korjannut sitä paremmin prosessiin sopivaksi ja täsmentänyt yksityiskohdat puheenjohtajan korjausten mukaan. Oleellisesti kanatetaan asian selvittämistä, ja toivotaan mahdollisuutta vierailla Santiksessa jo armeijan vielä viipyessä siellä. Armeija tosin ei taida olla lähdössä minnekään...

Taas yksi lauttasaaren kaava, jossa muutetaan teollisuuskiinteistöä asuinkäyttöön. Esitteljä haluaa päiväkodin pihan merkitsemistä, kun kaavassa se on vain "leikkialuetta" eikä nimenomaisesti päiväkodille merkittyä. Aika tarkkaa puuhaa tämä kaavoitus.

Toinen kaava Vallilan konepaja-alueelle. Siis Aleksis Kiven kadulle, oikeastaan Alppilaan. Autokatsastuksen talo puretaan, viereinen suojellaan ja rakennetaan jonkin verran uutta. Tonttitehokkuus 1,81, eli lähiympäristön tasoa, mutta voisi olla enemmänkin. Esitteljä muistuttaa alueen katujen yhtenäisestä suunnittelusta, esteettömyydestä ja lumenvarastointipaikoista. Eipä mitään ihmeempää.

Yksi pihakatusuunnitelma Pitskuun. Sylvesterinkuja. Hyvältä näyttää, ei mitään huomautettavaa. Tämä ilmeisesti saatiin läpi kun sitä oli asukaskyselyssä suuresti kannatettu; jostain syystä liikennesuunnitteluosastolla ei ole näistä tykätty.

Vastaus Sari Näreen aloitteeseen näkövammaisten liikkumisen helpottamisesta. Vastataan että kovasti kyllä helpotetaan, ja listataan mitä kaikkea on tehty ja tekeillä. Opin, että pysäköinnin valvojat valvomat myös työmaiden kävely- ja pyöräilyjärjestelyjä.

Erityishuomota sai Tennarin edessä oleva järjetön tanko, jonka luvataan poistuvan vuoteen 2015 mennessä. Vähän nopeamminkin voisi. Mitenköhän tuo hoidettaaisiin kunnolla; ilemisesti tanko on siinä, ettei ratikan eteen juostaisi sen lähtiessä. Ja ratikan eteen juostaan, koska kääntyvien bussien takia suojatie on juuri siinä kohti. Näin, jos nyt oikein ymmärsin sen perustelut.
Mainittu tanko, joka tukkii Salomonkadun. Ei tätä oikeasti näin voi tehdä; väliaikainen järjestely on kestänyt jo vuosia, ja vielä 3 lisää...

Tilapäisissä liikennejärjestelyissä ei muuten saisi käyttää esteettömyysreunakiveä, eli tätä nykyistä suojatierotvallia. Se kun ei täytä esteettömyysvaatimuksia, jotka tilapäisille ratkaisuille asetetaan.

Laura Kolben toivomusponnessa taas haetaan selvitystä miten helpottaa pienimuotoista kioski- ja kahvilatoimintaa. Vastauksessa sanotaan "ei me, mutta kun noi muut" ja kehutaan ravintolapäivää. Kyllä toisinaan on rakennusvirastokin toiminnan esteenä tai hidasteena, mutta hyvä että on tahtoa edistää.

Tuomas Rantasen ponnessa taas vaaditaan, että liikkuvia kioskipaikkoja ei kilpailuteta vain hinnan mukaan, vaan suositaan luovia ideoita ja yrittäjyyttä. Vastauksessa todetaan, ettei luovia ideoita tai yrittäjyyttä vastusteta, mutta hinnan mukaan tässä nyt mennään. Nämä ponnet on siis valtuusto hyväksynyt, eli nyt viraston ja meidän tehtävämme on löytää tapoja toteuttaa ne, ei vain selittää miksei se onnistu.

Kaupunginhallituksen vuoden 2002 päätöksen mukaan "Luovuttamiseen on sovellettava kilpailuttamista, jos se on mahdollista." Minä lukisin tätä niin, että jos valtuusto nyt vaatii asioita, jotka eivät ole mahdollisia kilpailutuksen kanssa, sitten kilpailutus väistää. Mutta kuunnellaan esittely ja katsotaan.


Lisäksi korvausasioissa kaksi liukastumista ja kolme vaurioitunutta autoa, joista yksi oli taas ajanut tulvaan. Mikä siitä tekee niin vaikeaa olla ajamatta liian syvään veteen?

torstai 9. helmikuuta 2012

Rengaslukko ja Corbusier, YTLK 7.2.2012

Vähänlaisesti asiaa (joihinkin kokouksiin verrattuna), mutta sai tässä sitli taas kolme tuntia menemään. Lista tässä

Pysäköinninvalvonasta ja sen tehostamisesta puhuttiin pitkään. Helsingin virkamieskunta ei ole ollut innokas ottamaan rengaslukkoja käyttöön, vaikka sen laki nyt sallii. Esimerkiksi Kuopiossa ollaan inokkaampia.

Uudessakin laissa on paljon typeryyksiä. Esimerkiksi laittomalle tai vaaralliselle paikalle pysäköinnistä ei saa sakottaa enempää kuin kiekon ylityksestä. Rengaslukkoja saa myös käyttää vain hyvin rajatusti, ja ei esim törkeiden ratikkakiskoille pysäköijien kurittamiseen.

Typeryyttä on sen tulkinnassakin. HKL:n raivausauto on tänä vuonna siirtänyt jo 206 autoa kiskoilta, mutta yksikään ei ole saanut sakkoja, koska pysäköinnintarkastajan on pitänyt itse nähdä väärinpysäköinti (kuva ei riitä), ja HKL:n henkilökunnalle ei voi antaa pysäköinnintarkastajan statusta, koska pysäköinnintarkastajan esimiehen täytyy olla kunnallinen pysäköinninvalvoja. Tästä on kaikesta oikeusasiamiehen ennakkopäätökset.

Lautakunta kuitenkin tahtoi valvontaan kehitystä aika yksiäänisesti. Kevään mittaa lupailtiin jotain konkreettista.

Oma suosikkiajatukseni on roudata laittomiin paikkoihin pysäköityjä autoja jatkuvalla syötöllä Kalasataman kentille sitä tahtia kun hinausauto vaan ehtii. Noudettavissa pois kuluja ja sakkoa vastaan. Rajoittaisi aika nopeasti pysäköintiä ratikkakiskoilla tai vaikka Manskun pyöräkaistalla, ja tämän laki sallii.

Rengaslukko. Kuva Savon Sanomat



Kalasataman keskus jätettiin pöydälle. On se melkoinen monsteri.

200m kanttiinsa. 8 tornia jotka kohoavat 120 metrin korkeuteen. Yksi niistä suomen korkein asuintorni. Kolmannen kerroksen korkeudella on seinässä reikä, josta syöksyy sisään moottoritie (oikeasti, keskellä taloa). Talolla on oma metroasema. Alakerran kauppakeskuksen promenadilla kulkee ratikka. Samassa kompleksissa on asuntoja, kauppakeskus, terveyskeskus, elokuvateatteri, hotelli, baareja...

On tuskallisen ilmeistä, että tämän suunnittelijoilla on liian hyvin mielessä, miten pienoisrautaiteitä rakennetaan. Ja siitä huolimatta tämä saattaa olla yksi parhaita suunnitelmia mitä Helsinkiin on tehty. On ainakin maankäytön tehokkuutta.


Kalasataman keskus ja Le Ville Contemporaine. Edistys on tuonut meille värikuvat ja ulokkeet julkisivuissa.

Herttoniemen kompleksi on astetta maltillisempi, ja hyväksyttiin nyt.

Kummassakin on 300 liityntäpysäköintipaikkaa. Epäselvää on, kuka ne maksaa. Liityntäpysäköinti kun ei ole investointi joukkoliikenteeseen, vaan yksityisautoiluun. Se voi olla järkevää, jos se yhdistetään keskustaan autoilun rajoittamiseen jonkinlaisena poliittisena kompormissina. Itsessään se ei kuitenkaan hyödytä mitään. Yhden autoilijan joukkoliikennematkaa ei kannata subventoida 10 eurolla, mutta yhden auton poistamisesta keskustasta tuo kannattaa joskus maksaa, jos ei halvemmalla saa.

Yksi kaava lauttasaareen myös. Kadulle aikoinaan rakennetut portaat siirettiin osaksi tonttia ja suojeltiin.

Nippu puitesopimuksia meni esityksen mukaan. Kilpailutukset lienee tehty kaikkien säääntöjen mukaan.

maanantai 6. helmikuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 31.1.2012 + YTLK:n lista 7.2.2012

Kokous venyi taas, ei mitään erityistä raportoitavaa. Lista tässä. Raportin lopussa huomisen lista, kun tämä pääsi venymään näin pitkälle.

Staran palvelusopimus hyväksyttiin laajan esittelyn ja pitkän keskustelun jälkeen siten, että tekstiin lisättiin ehdotuksestani

Lautakunta vaatii, että ennen ensi vuoden palvelusopimuksen tekemistä lautakunnalle esitellään
  1. hankintastrategia, jossa märitellään, mitä työt tehdään kaupungin omana työnä, mitkä mahdollisuuksien mukaan omana työnä ja mitkä ensisijaisesti kilpailutetaan
  2. suunnitelmat miten Staran tekemien töiden valvonta kokonaisuudessaan hoidetaan sekä tänä vuonna että jatkossa.

Nykyinen Rakennusviraston ja Staran yhteistyömalli on jonkinlainen hybridi itse tekemistä ja tilaaja-tuottaja-mallia yhdistellen molempien huonoja puolia. Staran toimintatavat ja kustannusten muodostuminen ovat läpinäkymättömiä, ja niihin on kankea vaikuttaa sopimusten solmimisen jälkeen. Toisaalta ei ole selvää, mistä sopimuksissa on sovittu, eikä missä määrin rakennusvirasto voi tilata töitä muualtakin.

Tätä lähdetään perkaamaan nyt auki eri tavoin, yhtenä elementtinä keväällä pidetään yleisten töiden lautakunnan ja Staraa valvovan teknisen palvelun lautakunnan yhteiskokous. Tähän palaan vielä.

Palveluosaston päälliköksi on hakenut 19 hakijaa ja katu- ja puisto-osaston ohjelmointitoimiston päälliköksi 9. Hakijoiden nimet eivät ole tässä vaiheessa julkisia. Nimitykset tekee siis lautakunta parhaiden noin kolmen joukosta. Haastattelut ja esikarsinnan suorittaa esittelevä virkamies (kaupungininsinööri ja katu&puisot-osaston päällikkö)  yhdessä lautakunnan muutamasta jäsenestä koostuvan valiokunnan kanssa.

Soininvaaran Santahamina-aloite jäi pöydälle ja täydennettäväksi puheenjohtajan antamien lisätietojen ja tarkennusten pohjalta. Samaten Herttoniemen kaava jäi vielä pöydälle.

Korvauksissa korvattiin puolet saman tulvan vahingoista joita käsiteltiin viimeeksikin. Kaikki muu esityksen mukaan. Tuomarilaan tosin toivottiin säilyvän mahdollisuus lumenkaatopaikoiksi pahoina talvina.


Yleisten töiden lautakunnan lista 7.2.201.

Ehkä mielenkiintoisimpana asiana kuulemme esittelyn uudesta pysäköinninvalvontalaista. Esitysteksti on melko suppea, mutta suusanallisesti lienee luvassa enemmänkin. Tulemme vaatimaan rengaslukkoja ja poishinauksen aktiivisempaa käyttöä, katsotaan mitä pysäköinninvalvoja vastaa.

Kaavalausuntoja Kalasataman keskuksesta, yhdestä Lauttasaaren talosta ja se pöydälle jäänyt Herttoniemen metris. Ei mitään kauhean silmiinpistävää.

Nippu puitesopimuksia hyväsyttävänä. Ei niissäkään mitään ihmeellistä ainakaan ensivilkaisulla.