maanantai 26. maaliskuuta 2012

YTLK:n listat 27.3.2012 ja 29.3.2012

Tällä viikolla kaksi kokousta. Ensin tavallinen kokous tiistaina ja sitten torstaina yhteiskokous rakentajapalvelu Staraa valvovan teknisen palvelun lautakunnan kanssa.

Tiistain lista tässä.

Viimekerralla pöydälle jääneet lumiurakoiden ylitykset hyväksytään. Osastopäällikkö toimitti perusteellisen ja kattavan selvityksen, mistä summat koostuvat ja miksi ne vaikuttivat ensi vilkaisulla omituisilta. Näyttää siltä, että asiaa on hoidettu hyvin ja kuntalaisten etua ajaen. Selvitys toimitettiin sähköpostilla ja varmistan sen julkisuuden vielä ennen kun raportoin tarkemmin.

Baanan urakan hyväksyntä samoin pöydältä. Baanasta luvattiin esittelyäkin, mutta ilmeisesti esittelijä katsoi sen täysin eri asiaksi kuin rakennuspäätöksen. Tai jotain; joka tapauksessa sellaisenaan uudestaan listalla.


Hyväksytään viime vuoden tilinpäätös. Ylitystä tuli 3,4 miljoonaa, mutta kun lumitöihin meni 14,1 miljoonaa yli budjetin, jostain muualta siis säästyi 10,7 miljoonaa. Kiinnostaa, että mistä, kun budjetti kuitenkin oli "tarkan markan mukaan" laadittu. Investoinnit lisäksi näyttävät laahaavan järjestään aina vajaat 10% jäljessä suunnitelmia. Ei hyvä linja, jos jatkuu vuodesta toiseen.


Lausumme Lauttasaaren ostarin kaavasta. "Esitetyt liikennekaavion järjestelyt eivät ole toimivia. Tonttiliittymiä, pysäkkien sijaintia, pyöräilyn ja jalankulun reittejä sekä risteävän liikenteen ohjausta ei ole suunniteltu riittävällä tarkkuudella." Kommentit ovat aika samansuuntaisia kuin toveri Särelä esitti kaupunkisuunnittelulautakunnassa.

Selvästi prosessissa on parantamisen varaa, kun pääsemme huomauttamaan tästä vasta kaavan jo valmistuttua; kuulopuheiden mukaan kommentit eivät myöskään usein vaikuta kaavoihin. Parannuksia yhteistyöhön on kyllä kehitteillä.

Myös suojelukaava Punavuoreen. Lausumme että ei lausuttavaa.

Lisäksi kaksi liukastumista ja kaksi autovahinkoa. Toiseen autoista oli murtauduttu kaupungin varikolla Tattarisuolla, mikä kyllä herättää joitain kysymyksiä.

Yleisten töiden lautakunta ja Teknisen palvelun lautakunta 29.3.2012

Yhteiskokouksessa TPLK:n kanssa on sen sijaan vain kaksi asiaa. "Rakennusviraston ja Staran tavoitteet uuden valtuustokauden strategiaohjelman valmistelussa" sekä "Rakennusviraston ja Staran välisten sopimusten kehittäminen, tilaaja-tuottajamallin haasteet". Kummastakin todetaan vain:
"Asiaa esitellään lautakunnan kokouksessa."

Kyse on siis siitä, että rakennusviraston ja Staran välinen yhteistyösuhde ei ole kovin toimiva, ainakaan kuntalaisten kannalta. Jaetussa organisaatiossa on tällä hetkellä erinomaisen epäselvää, kenelle kuuluu vaikkapa lumenaurauksen systemaattinen kehittäminen tai miten valvotaan että kadunrakennustyöt tehdään oikein.

En tiedä, auttaako yhteiskokous asiaa millään tavalla, mutta vähintään siellä näkee myös Staraa valvovan lautakunnan tyypit, mikä ehkä helpottaa asioiden koordinoimista jatkossa. Vaikea sanoa tämän enempää näillä esitiedoin.

tiistai 20. maaliskuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 20.3.2012

Vaihteeksi lyhyt kokous, ja puolet asioista pöydälle. Lista tässä.

Lautakunnassa oli Logican käytettävyyskonsultteja tutustumassa Ahjo-kokoussovellukseen luonnollisessa elinympäristössään, ja heille olikin sitten viihdettä koko rahalla:
  • Varapuheenjohtaja joutui useaan otteeseen kysymään, miten softan pitäisi toimia.
  • Yksi jäsen ei päässyt liitteisiin käsiksi koko kokouksen aikana, eikä ollut päässyt etukäteenkään
  • Yhdellä jäsenellä oli vaikeuksia päästä sisään järjestelmään.
  • Kaikki pöydällepyynnöt, täydennykset ja ylipäänsä ihan kaikki hoidettiin suullisesti eikä kokoussovelluksella, koska se on sovelluksella niin hankalaa. Sihteeri on onneksi sangen pätevä.
Lisäksi tietysti kerroin, mikä kaikki systeemissä on käsittääkseni pielessä.


Asialistalta ensin Baana. 2009 luvattiin, että suunnitelmia tulee vielä esittelyyn. Ei tullut, joten nyt vaadimme. Asia pöydälle, ja ensi viikolla luvassa esittely ja rakennussuunnitelmat.

Viime talven lumitöiden lisäeurot (2,5 miljoonaa) jäivät myös pöydälle pyynnöstäni, kun halusin lisätietoja. Alueurakoitsijoille maksettavat korvaukset kun eivät ensi vilkaisulla oikein sovi yhteen heidän kanssaan alkujaan tehtyjen sopimusten kanssa. HKR-rakennuttajan päällikkö selvittää asiaa ja siihen palataan ensi viikolla.

Annoimme lausunnon liikuntatoimen kokonaisselvityksestä. Selvitys ilmeisesti on lähtöjään siitä, kun kaupunginhallituksessa ei oltu tyytyväisiä liikuntatoimen sekavaan organisaatioon. Selvitys kuitenkin lähti lähtökohdasta että nykytilanne on hyvä, eikä sitä ole tarpeen muuttaa. Melko lailla turhaa työtä siis, eikä ratko mitään ongelmakohtia.

Lausunto sanoi oleellisesti ylläkuvaamani, mutta paljon diplomaattisemmin.

Yleisurheilun EM-kisoille vuokrataan Olymiastadionin lähialueita 39 080 eurolla. Vuokraa on kohtuullistettu, jotta se pysyisi kaupungin tapahtumalle asettamassa budjettiraamissa (kaupunki maksaa osan kuluista).


Otin myös esiin, että vanhat katusuunnitelmat ja rakennussuunnitelmat pitäisi olla viraston sivulla jotenkin haettavissa. Nyt kun suunnittelukeskuksen ohjeen mukaan viime vuotta vanhemmat kokousasiakirjat pitää poistaa internetistä, mikä on todella rasittavaa. Esimerkiksi tänään hyväksyttiin Vattuniemen puistotien rakennustyöt. Katusuunnitelmaa vuodelta 2009 ei vaan enää oikein löydykään.

Tästä tulee esitys joskus lähitulevaisuudessa lautakunnalle, ja keskushallinnon suuntaankin viedään sanomaa, että teknisillä aloilla tuo esilläpitorajaus on ongelmallinen eikä sille ole perusteita, kun emme juurikaan käsittele henkilötietoja.

sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Baana tulee, YTLK:n lista 20.3.2012


Esityslista tässä

Itselleni merkittävimpänä asiana päätös Baanan lopuistakin rakennustöistä. Baanan "yleissuunnitelma" hyväksyttiin 3.12.2009. Asiakirjat löytyvät nyt täältä; kaupungin sivuilta on turha noin vanhoja päätöksiä hakea.

Silloin tiettävästi luvattiin tuoda varsinaiset katusuunnitelmat hyväksyttäviksi myöhemmin. Mutta kun Baana ei ole katu, ei mitään katusuunnitelmia ole. On vain raknenussuunnitelmia, ja niitä ei ole tapana julkaista. Viimeviikkoiset draftit löytvät kuitenkin samasta paikasta, koska pyysin ne nähtävilleni.

Kokouksessa ajattelin pyytää Baanan pöydälle, ja rakennussuunnitelmat mukaan liitteiksi. Toteutuupa edes jollain tapaa se annettu lupaus. Ja tosiaan kun nuo draftit ovat drafteja, niin en nyt osaa sanoa että ihan millaista baanaa tässä ollaan hyväksymässä. Tuolla on jo yhdestäkin kohdasta kaksi eri versiota.


Alueurakoiden muutostyövarauksia, eli lumenkuskausrahaa korotetaan yhteensä 2,4 miljoonalla eurolla, koska talvella tuli niin paljon lunta. Lunta toki tuli enemmän kuin urakoihin oli kirjattu, mutta kustannusylitysten perusteet soisi avattavan paremmin, nyt lukee vaan että talven aiheuttamiin lisätöihin. Pistin aiheesta mailia esittelijälle.


Lausutaan helsingin liikuntatoimen kokonaisselvityksestä, että "Työnjakoa liikuntaviraston ja rakennusviraston välillä on tarpeen määritellä nykyistä tarkemmin. Liikuntavirastolla tulee olla vastuu kaikesta liikunnan ja urheilutoiminnan järjestämisestä." ja "Selvitykselle ennakkoon asetetut tavoitteet eivät ole kaikilta osin täyttyneet." Eli haukut tuli, ja ihan syystä. Minun on ainakaan vaikea saada selvityksestä hyvää käsitystä, mikä on tilanne tai mitä pitäisi tehdä.

Ongelma tietysti on, että tilanne on julmetun sekava, eikä sitä voi korjata kajoamatta aika ronskisti nykyisiin rakenteisiin. Kirjoitin jo aiemmin siitä kuinka virastojen väliset vastuut on jaettu kummallisesti, perustuen maan hallintaan sen sijaan että ne jaettaisiin substanssin mukaan. Tässä nyt näkyy sama ongelma; kriittisemminkin voisi lausua.
Liikuntaviraston vuokrasubventiot. En mä tässä mitään vihjaa, kuhan vaan kuvitukseksi laitoin.


Olympiastadionin ympäristöä vuokrataan EM-kisojen käyttöön. Mikäs siinä, maksavat 39 000€. Meneeköhän tuo hyväksyttyjen periaatteeiden mukaisilla hinoilla; täytyy jaksaa laskea auki; ovat vaan vähän hankalalukuisia.

Vattuniemen puistotien rakennustyöt tilataan. Katusuunnitelma hyväksytty ...joskus historiassa. Esityslista ei kerro, ja vanhoja dokumentteja ei mistään järkevästi löydä, kuten jo ylläkin valitin.


Näiden lisäksi esiin tulee nousemaan Meri-rastilan metsä ja siihen liittyen koko aluesuunnitelmien rooli, joka on melko kummallinen. Niitä kun tehdään isolla rahalla ja suuressa yhteistyössä vaikka kenen kanssa, mutta ei sitten juurikaan sovelleta kun katuja tai puistoja aletaan rakentaa.

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 13.3.3012


Varsinaisia asioita listalla vain kaksi

Kruunuvuorenrannan yhteen öljysäiliöön rakennetaan Word Design Capital-vuoteen liittyen valotaideteos. Hienoltahan tuo näyttää, ja voisi olla aika jees mesta järjestää reivejä. Eli jos vimeeksi päätimme liikuntapaikoista niin nyt taidelaitoksista. Yleisten töiden lautakunta indeed, päätämme mistä vaan asioista.

Hintaa tulee 1,8 miljoonaa. Älkääkä kysykö mitä tuolla rahalla saisi kadunrakennuksen saralla, saatika mitä sillä saisi kulttuuribudjetissa. Noin periaatteessa olen sitä mieltä, että kulttuurilautakunta tai joku saisi arvioida millaisia taideteoksia hommataan.

Kramerinlehtoon (Kulosaaressa) hyväksyttiin puistosuunnitelma. Mutta ei sitä tulla toteuttamaan vielä vuosiin, koska määrärahat päätettiin siirtää leikkipuistojen korjaamiseen. Hyvä niin.

Puistossa toimii nyt myös lasten leikkipaikka, joka oli tarkoitus siirtää pois, mutta ei siis vielä kiirettä. Siihen liittyen sanotaan:

Päiväkoti Domuksen vanhempainyhdistys on esittänyt palautteessaan, että leikkipaikka säilytettäisiin Kramerinlehdossa, koska vanhemmat epäilevät lasten altistuvan säteilylle Juliuksenpuistossa. Puistojen läheisyydessä sijaitsee voimajohtoja. Palautteen perusteella suoritettiin magneettikentän mittaus avojohtojen alla. Mittaustulokset (0,4–1,0 mikroteslaa) jäivät huomattavasti alle magneettikenttä- ja sähkökenttäaltistumisen raja-arvon 100 mikroteslaa (EU-direktiivi 1999 ja STM-asetus 2002).

Mittaustuloksista huolimatta päiväkoti on kieltäytynyt ulkoilemasta Juliuksenpuiston leikkipaikalla ja on jatkanut ulkoiluaan Kramerinlehdossa. Sosiaalivirasto, rakennusvirasto sekä osa lasten vanhemmista ovat selvitelleet ristiriitatilannetta ja on päädytty seuraavaan ratkaisuun: Sosiaalivirasto vuokraa päiväkodin ulkoilualueeksi Domus-rakennuksen päädyssä olevan puistoalueen ja teettää sinne kustannuksellaan ulkoilu- ja leikkipaikan päiväkodin käyttöön.

0,4-1,0 mikroteslaa on noin sadasosa maan magneettikentän voimakkuudesta, eikä mittaustarkkuus välttämättä edes riitä tuolle tasolle? Rakennusvirasto siis mittasi ja totesi, että juu ei ole säteilyä, homma selvä. Sosiaalivirasto sen sijaan jostain syystä päätti, että rahat on hyvä käyttää kulosaarelaisten irrationaalisiin pelkoihin eikä esim. vammaiskuljetuksiin tai päiväkotien ryhmäkokoihin. Joka kovaa vaatii, sille annetaan...

Mielenkiintoinen kysymys on, uskovatko vanhemmat tosissaan tuohon säteilytuubaan, vai onko se vain tekosyy sille, että leikkipaikka saadaan lähemmäs päiväkotia tai muutoin jotenkin paremmaksi? Kuulema asia liittyy paljon myös viime kunnallisvaaleihin, joissa joku äiti sattui olemaan ehdolla.

keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 28.2.2012 ja 6.3.2012


Vähän lyhyempiä kokouksia. Ensin viime viikko, lista tässä

Viime tiistaina hyväksyttiin lausunto demokratiaryhmän raportista ja ekologisen infrarakentamisen ohjelma. Jälkimmäiseen kaipailtiin hyvää yhteenvetoa.

Lisäksy annettiin lausunnot kaavoista Etelä-espan länsipään kortteliin jonka sisäpiha katetaan (tonttitehokkuus 8,5!), Kontulan keskukseen (uusia taloja länsireunalle ja yritys luoda kauppakatua) ja Torpparinmäkeen (tonttitehokkuus 0,18 -> 0,25 -> tontteja tullaan jatkossa pilkkomaan kirvesvarsiksi). Kontulassa jostain syystä talon sisäpihasta yritettiin tehdä kaavassa toria, että se olisi kaupungin vastuulla (kallis rakentaa metron päälle). Lausuimme että piha se on, älkää vedättäkö. Mielenkiintoinen kysymys, mistä moinen idea oli lähtöisin...

Rakennusviraston asiakaspalvelusta kuultiin raportti. Puheluita tulee vuodessa 86 000, joista vastataan 63 000. Sähköposteja tulee 25 000. Kuulema sähköposti on työläämpi käsitellä kuin puhelu, mikä tuntuu hassulta. Suosikkiaiheet ovat lumenauraus ja pysäköinti. Pysäköinnissä jako on 50/50 valvonnasta ja sen puutteesta valittamisen välillä.

Rakennusvirasto on tänä talvena käyttänyt erillistä lumipalautepalvelua. Sinne on tullut klikkauksia 39 000. Valitettavasti systeemin keskokyky on rajallinen, joten vain 700 uusinta näytetään kerralla (kuka näitä oikein koodaa?). Kysyin, miten palaute huomioidaan, ja se kuulema riippuu täysin alueen esimiehestä. Osa koke palvelun hyödylliseksi ja katsoo päivittäin, mistä tulee valituksia ja pitäisikö paikalle tehdä jotain. Osa taas on jääriä eikä pidä kaupunkilaisten palautetta seuraamisen arvoisena.

Tuomaan markkinoiden paikka jäi pöydälle. Lisäksi normaalit valitukset


Yleisten töiden lautakunta 6.3.2012

Lista tässä

Lausuimme Arja Karhuvaaran (kok) aloitteesta, jonka mukaan työtehtävissä pysäköintiä pitäisi jotenkin suosia, minulle jäi epäselväksi että miten. Emme voi antaa lupaa pysäköidä laittomille paikoille, ja laillisille paikoille pysäköintiin on jo olemassa yrityspysäköintitunnus. Mitä lisää tässä siis haluttaisiin? Itse aloite tässä. Viraston vastaus on oleellisesti niillä linjoilla, että ei voida suosia erityisryhmiä.

Toin myös kokouksessa esiin huomion, että tutkimusten mukaan pysäköintipaikkoja riittää paremmin tarvitseville, jos ne maksavat enemmän. Esimerkiksi Itä-helsingissä kuulema kotisairaanhoitajien on "pakko" pysäköidä pyöräteille, koska kaikki (ilmaiset) kadunvarsipaikat ovat täynnä. Jos niistä pitäisi maksaa vaikka euronkin tunti, niitä olisi varmaan joskus vapaana. Samaan tapaan saataisiin kantakaupungin asukaspysäköintipaikat riittämään.

Tuomaan markkinat päätettiin pitää Senaatintorilla, koska Espan puisto ei kestä niin isoja tapahtumia talvella. Järjestelyjä koitetaan parantaa viime vuodesta.

Frisbeegolfradoista kuultiin laaja selvitys, ja tehtiin linjaus, että Kivikkoon rakennetaan sellainen, ja Vuosaareen myös mikäli saadaan sopimaan. Tässähän voisi luulla, että frisbeegolf on liikuntaa ja siitä vastaisi liikuntavirasto, mutta näin ei kuietenkaan ole. Liikuntavirasto näet vastaa vain liikuntaviraston hallinnoimilla mailla tapahtuvasta liikunnasta, ja rakennusviraston hallinnassa olevia liikuntapaikkoja kehittää rakennusvirasto. Kovin järkevältä tälläinen maapohjaan perustuva vastuiden läänitys ei tunnu, mutta ilmeisesti varsinaiseen aiheeseen pohajutuva työnjako olisi liian hankalaa.

Hyväksyttiin myös Ida Albergin puiston parannussuunnitelma. Tehtäväksi joskus kun rahaa on. Varsinkin leikkipuistojen kunnossapitoon on varattu aivan liian vähän rahaa, ja nykyisellään keinujen ym. uusimisväli olisi laskennallisesti 70 vuotta, eli niitä ei käytännössä korjata jos hajoavat. Ei kuulosta hyvältä.