tiistai 15. toukokuuta 2012

Rakennusviraston korruptio, tilanne 15.5. ja ehdotus

Kirjoitan tässä rakennusviraston korruptiosta. Muut lautakunnan asiat odottakoot. Lyhyt kuvaus tapahtumista tähän asti:

Tiistaina 8.5. poliisi haki HKR-rakennuttajan projektipäällikön (yhden viidestä) työpaikaltaan. Asiasta ei kerrottu lautakunnalle saman illan kokouksessa.
Perjantaina 12.5. Iltasanomat uutisoi lahjontaepäilystä. Tämän jälkeen virastopäällikkö lähetti asiasta lyhyen tiedotteen lautakunnalle.
Tiistaina 15.5. saimme virastopäälliköltä ja HKR-rakennuttajan johtajalta suppean selvityksen aiheesta. Lautakunta myös päätti pyytää, että Tarkastuslautakunta teettäisi erityistilintarkastuksen rakennusvirastossa. Kirjeemme tarkka sanamuoto on:
Tarkastuslautakunta
Puheenjohtaja

Arvoisa tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, yleisten töiden lautakunta esittää, että tarkastuslautakunta tekisi erityistilintarkastuksen rakennusvirastossa. Lautakunta toivoo, että tarkastettaisiin muun muassa
  • kilpailuttamisen valmistelu ja periaatteet sekä niiden valvonta
  • lisä- ja muutostöiden hyväksynnän, niiden laskutuksen, sekä urakoiden ylivarausten hyväksyntä ja valvonta
  • tilaajaviraston toimenpiteet ja niiden riittävyys tuottajien valvonnassa
Helsinki
15.5.2012 
Yleisten töiden lautakunta
Puheenjohtaja 
                            Jarmo Nieminen
Varapuheenjohtaja

                            Jussi Heinämies

Tällä hetkellä kiinniotettuja henkilöitä on viisi: 1 rakennusviraston työntekijä ja 4 urakoitsijoiden työntekijää. Aiheeseen litityvät yritykset ovat YIT oy ja Fira oy. Mahdollisesti korruptioon liittyviä rakennuskohteita on vuodelta 2005 asti, mm. Herttoniemen metrovalvomo, jonka ylityövaraukset korotettiin 1,5 miljoonaan 2009. Kohteista luvattiin selvyys lautakunnalle ensi viikolla.
Epäilyksiä siitä, ettei kaikki ole kunnossa, on kuulema ollut ainakin viimeiset 8 vuotta. Olen kuullut huhuja, että kilpailutuskäytännöt eivät joiltain osin olisi asianmukaisia. Lautakunta myös ehdotti Kontrollerin eli valvojan palkkaamista virastoon pari vuotta siiten, mutta ehdotus hyytyi virkakoneistoon.

Konkreettisesti nyt kuitenkin tiedetään, että ainakin yksi virkamies on ottanut ilmeisesti lahjuksia. Poliisihan tutkii nyt tämän nimenomaisen tapauksen, mutta lautakunnan asia on vaatia selvyys niihin toimintakulttuurin ongelmiin, jotka mahdollistivat tämän sekä varmistaa, ettei tapaus toistu.

Omana vaikutelmanani sanon, että viraston toimintakulttuuri on luonteeltaan osin salaileva ja pyrkii peittelemään siitä miten organisaatio todellisuudessa toimii. Kulttuurin synnyn syitä voidaan spekuloida, mutta se on omiaan mahdollistamaan korruption.

Paras lääke ongelmaan on avoimuuden lisääminen. Esitinkin lautakunnassa näkemykseni, että jatkossa kaikki kilpailutusasiakirjat (tarjouspyynnöt sekä tarjoukset) pitää julkistaa internetissä.
Ei kilpailutusten julkisuus riitä korruptiota estämään, mutta se tekee ilmeisimmät keinot ainakin näkyviksi ja siten mahdollistaisi niiden huomaamisen nopeammin kuin 7 vuodessa. Lisäksi se loisi avoimuuden kulttuuria: että asiat tietenkin ovat julkisia. Hämärien nurkkien vähentäminen vähentää myös mahdollisuuksia kepulikonsteihin. Tässä avoin data ja joukkoistaminen voisi toimia.

Ehdotuksella on sangen vähän mitään haittoja. Hankinta-asiakirjat ovat joka tapauksessa julkisia, ja kilpailutuksiin osallistuvat hankkinevat ne käsiinsä. Mikään salainen tieto ei siis vuoda. Lisäksi asiakirjoihin ei käytännössä liity yksityisyydensuojaongelmia tai muitakaan syitä salata niitä. Tai sikäli kun liittyy, ongelmalliset liitteet ovat sitten salaisia, aivan kuten nykyäänkin.

Bonuksena julkisuus toisi hintatason ja toimintatavat myös muiden tietoon parmemmin, mikä voisi innostaa vaikkapa maakuntien rakennusyrityksiä tarjoamaan myös Helsingissä. Se saattaisi siis myös parantaa rakennusalan kilpailutilannetta.

maanantai 14. toukokuuta 2012

YTLK:n lista 15.5.2012 ja YTLK 8.5.2012

Taas luvassa pitkä kokous, lista tässä

Korruptiosta puhtaan varmasti, kun joku jäi siitä jo kiinni. Puhumiselle tosin antaa rajan se, mistä kaikesta poliisi antaa puhua kesken tutkinnan.


Itse tapaushan ei sinänsä ole nyt lautakunnan asia, vaan poliisin. Lautakunnan vastuulla sen sijaan on etsiä tapoja, joilla korruptiota voidaan jatkossa vähentää. Avoimempi ja läpinäkyvämpi kulttuuri on tässä keskeisessä roolissa. Kehittelen itse ajatusta, että kaikki kilpailutusasiakirjat (tarjouspyynnöt ja vastaukset) julkistettaisiin aina netissä. Kyse on julkisista dokumenteista, joten tälle ei pitäisi olla esteitä. Ei julkistaminen tietenkään korruptiota estäisi, mutta tekisi siitä vähän hankalampaa, ja muuttaisi kulttuuria suuntaan, jossa asiat ovat muutenkin avoimempia.

Edellisestä aasinsillalla, lausutaan myös tarkastuslautakunnalle arviointikertomuksesta, eli suomeksi selittelyt sille, miksi toimintaa tarkastettaessa löytyi jotain huomautettavaa ja mitä sille on tehty. Esimerkiksi että IT-hankkeissa on jotain epäselvää.


Hernesaaren kaava palaa pöydältä. Muistelen, että siihen piti tulla kritiikkiä helikopterikenttää kohtaan ja selkeämpi vaatimus lumenkaatopaikan merkitsemisestä kaavaan. En kuitenkaan löydä kumpaakaan. Saatan myös muistaa väärin. Mehän emme siis tästä päätä, ainoastaan lausumme kantamme, joka ehkä luetaan. Lisäksi pari muutakin kaavaa.


Pyöräily- ja kävelysilta Kalasatamasta Mustikkamaalle. Yhdistetyllä pyörä- ja kävelytiellä mennään, mutta kun toisessa päässä on hiekkainen lenkkipolku eikä kyse ole läpiajoreitistä, ei erottelusta varmaan olisi suurtakaan hyötyä. Ja sillan on suotavaa olla suhteellisen siro, mikä asettaa rajansa leveydelle.


Lausutaan Emma Karin (vihr) aloitteesta metsäisen suojeluverkoston perustamisesta. Kannatetaan, mutta lausunnossa on kaikenlaista ylimääräistä selittelyä.

Lausutaan Sanna Vesikansan (vihr) aloitteesta. Lausutaan, että itse puisto on liikuntaviraston, mutta meluesteajatus kuuluu HKR:lle. Sitä luvataan selvittää keskuspuiston hoito- ja kehittämissuunnitelmassa, joka valmistuu 2014. Liikuntalautakunnalla on tässä nyt siis suurempi rooli, jos tuo leikkipuisto tosiaan on liikuntaviraston.

Sirpa Asko-Seljavaara (kok) taas ehdottaa lisämäärärahaa virastolle lumenhoidon tehostamiseen. Virasto tietenkin kannattaa. Vastaus tosin korostaa rahamääriä, kun aloitteessa puhutaan toimintatapojen kehittämisestä.

Ja vielä kasa muitakin aloitteita... Ja parit urakat, jotka on jollain perusteella annettu jollekin urakoitsijalle. Yhden hintaa nostetaan jälkikäteen (muutostyövaraus).

Yleisten töiden lautakunta 8.5.2012


Vielä lyhyt raportti viime kokouksesta. Olin loppupäästä kokousta jo poissa, joten en tiedä kaikkea. Lista tässä.

Kaarelan jäähallin lausuntoon lisättiin huomio, että muinaismuistot pitää selvittää, sekä kehotus suunnitella pyörätiet kadunvarressa erilleen jalkakäytävistä.

Jätkäsaaren tornista lähti aika kriittinen lausunto, jota hiukan viilattiin asiallisemmaksi esityslistalla olleeseen verrattuna.

Taloussuunnitelmaa esiteltäessä vaadimme, että viihtyisä kävely-ympäristöä pitä tavoitella muuallakin kuin vain keskustassa.



Lehtisaaren puistosuunnitelmasta osastopäällikkö vakuutti, että sinne tulee eroteltu väylä nykytapaan, vaikkei sitä suunnitelmassa näy. Lisäksi näköesteet tarkastetaan. Pyörätiehän pitäisi ilman muuta siirtää kadun varteen, mutta se ei ole tämän puistosuunnitelma asia, vaan liittyy Kuusisaarentien ehkä joskus tulevaisuudessa tehtävään uudistukseen.

Eipä sen kummempaa, tosin jotain varmaan unohdin.

sunnuntai 6. toukokuuta 2012

YTLK:n lista 8.5.2012

Lista tässä.

Lausumme Jätkäsaaren tornihotellista. Esittelijä on kovin kriittinen suunnitelmaa kohtaan. Itse suhtaudun vähän suopeammin, vaikka en ehdotettua tornia kyllä mitenkään kauniina pidä. Ei se silti "vaikuta haitallisesti kansallismaiseman kohokohtiin lähestyttäessä Helsinkiä mereltä alistaen vanhat maamerkit sivurooliin."

Jätkäsaaren tornihotelli kuvattuna Tukholmassa YTLK:n virkamatkalla 4.5.2012


Toinen lausunto Kaarelan jäähallihankkeesta. Ajattelin nostaa lausunnossa esiin, että pyöräteiden osalta liikennesuunnittelu on tehty väärin (yhdistettyjä väyliä kadunvarressa) ja tulee korjata, ettei sitä tarvitse alkaa muuttaa katusuunnitelmavaiheessa.

Lisäksi kaavalausunnot myös Suutarilan ja Tapanilan muutamasta tontista.


Talousarvion ja taloussuunnitelman ehdotusta esitellään. Mitään ei sis vielä päätetä, vaan tämä on vain esittely. Budjettiprosessi kokonaisuudessaan on melko sekava; kirjoitan siitä jonkinlaisen yhteenvedon jahka olen jotenkuten ymmärtänyt sen.

Pari puistosuunnitelmaa: Pyhän Laurin puisto ja Lehdesniityntien puisto Lehtisaaressa. Ensinmainitun läpi kulkee Kuusisaarentien varren pyörätie: se hölmö mutka Kuusisaaresta Lehtisaareen tullessa. Suunnitelma ei merkittävästi muuta nykytilannetta tältä osin. Yksi ongelma on, että pyöräteitä ja jalkakäytävää ei merkitä erikseen, vaan syntyy vaikutelma että kyseessä olisi yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tämä täytyy korjata.

Ja kun nyt puistoa suunnitellaan uusiksi, voisi kyllä miettiä pyörätien linjaamista kadun varteen. Ylimääräiselle mutkalle on vaikea nähdä perustetta. Vähintään täytyy selvittää Kuusisaarentien pyöräväylän suunnitelmat ja huomioida ne jatkotyössä.

Lisäksi Sanna Hellströmin (vihr) aloite isojen koira-aitausten perustamisesta (vastaus: ei ole tilaa, paitsi ehkä Nuuksiossa, mutta se on liikuntaviraston läänitys) ja Tumppi Varosen (sd) aloite aiheesta "Lumikasat pois ajoradoilta jalkakäytävät vapaiksi", johon vastataan että lumenhoitoa pitää kehittää ja esitellään suunnitellut toimet.

torstai 3. toukokuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 3.5.2012

Kokous mahtui kolmeen tuntiin, koska piti ehtiä Silja Symphonylle laivaseminaariin. Lista tässä.

Esitettiin kaupunginhallitukselle osastopäällikön valintaa (palveluosasto) ja päätettiin toimistopäällikön valinta (ohjelmointitoimisto). Molempiin valittiin virkaa tällä hetkellä hoitava talon sisältä. Molemmat päteviä, mutta eivät ainoita pätevä hakijoita. Osastopäällikön osalta esitimme asian jättämistä viikoksi pöydälle, jotta siitä voidaan keskustella lisää, mutta kok+dem+rkp äänillä asia päätettiin heti. Menettely on hieman epätavallinen, koska yleensä pöydällepanoja ei äänestetä. Varsinainen päätös tehtiin yksimielisenä.

Oli muuten ensimmäinen äänestykseni lautakunnassa, ja tehtiin suullisesti eikä Ahjolla.

"Kaupunkiluonnon monimuotoisuuden edistämisessä on onnistuttu" sanoo talousarvion seurantaraportti. Kyse on siis yhdestä viraston sitovista tavoitteista. Osastopäällikkö sanoi kysyttäessä, että tämä on uskonvarainen väittämä, eikä sitä voi mitenkään osoittaa todeksi, vaan tavoite katsotaan toteutuneeksi, ellei joku muuta osoita. Kuitattiin raportti tiedoksi.

Hernesaaren kaavalausunto jäi pöydälle. Esittelijä päivittää esitystään liittyen helikopterikenttään, jonka suhteen lautakunta oli sangen kriittinen. Mikko Särelä on kirjoittanut asiasta muutamaan kertaan.

Lisäksi alueella on valtion viljasiilo, joka paitsi suojellaan, myös säilyy nykyisessä käytössään. koska se kuulema toimii ihan hyvin. Suomeen tuotava vilja tuodaan ensin laivalla Hernesaareen, josta sitä kuskataan noin rekallinen päivässä myllylle jauhettavaksi.

Siis alueella, jossa neliöistä maksetaan jopa 8000 euroa on 40-metriä korkea rakennus, ehkä 10 000 kerrosneliötä, jossa varastoidaan viljaa. En tullut kysyneeksi missä se mylly sitten on, Aleksanterinkadulla kenties?

Kampin-Kluuvin aluesuunitelma jäi myös pöydälle tutustuttavaksi.

Kokouksen jälkeen lautakunta lähti virkamatkalle Tukholmaan. Tarkoitus on tutustua mm. tietulleihin, puistojen hoitoon, kävelykeskustan kehittämiseen ja varmaan kaikenlaiseen muuhunkin. Pyörätiet tai ratikat eivät näkyneet otsikkotasolla agendalla, mutta tullevat mukaan jotain kautta. Kerron lisää sitten matkan jälkeen.