tiistai 5. kesäkuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 5.6.2012

Viimeinen kokous johon ehdin paikalle. Ensi viikolla kun kokous onkin torstaina, jolloin olen töissä kiinni. Lista tässä.

Aiemmin pyydetyn erityistilintarkastuksen tekee jokin ulkopuolinen tilintarkastusyhtiö, eikä tarkastusvirasto ja kaupungin normaalisti käyttämä Ernst&Young. Syystä että mikäli selviäisi tilintarkastuskäytännöissä selviäisi jotain huomautettavaa, ei se oikein sovi, että tarkastuksia tehnyt tarkastaa omaa työtään.


Mainospaikkasopimuksen tilanne kuultiin. Kaupunki on siis tehnyt ClearChannelin kanssa sopimuksen ulkomainospaikoista vuosille 2008 - 2023. Alkuperäisen sopimuksen teki kiinteistöviraston tilakeskus ja nyt se on siirtynyt rakennusvirastolle. Toistaiseksi sovituista 150 mainospaikasta on toteutunut vain noin puolet ja tavoitellusta yli 5 miljoonan vuositulosta maksettu 2,5 miljoonaa. Sopimus on yritetty harsia kasaan, mutta saattaa olla että se vielä purkautuu ja asia on oikeudessa.

Kaupunkipyörien kannalta tässä on oleellinen yksityiskohta, että ClearChannelin yksinoikeus ulkomainoksiin loppui jo viime vuonna. Mainospaikkoja voidaan siis käyttää osana pyöräjärjestelmän rahoitusta.


Ilmalan katusuunnitelmat jäivät pyynnöstäni pöydälle syksyyn asti. Siellä on yhdistettyjä kevyen liikenteen väyliä katujen varsissa, ja sellaisia emme halua. Suunnitelmat ovat alkujaan vuodelta 2007, mikä selittääkin asian. Ensiarviona sanoisin, että Ilmalankujan yhdistetty muutetaan jalkakäytäväksi (päättyvä kuja, mutta paljon kävelijöitä) ja Ilmalankadun erotelluksi.

Myllypuroon hyväksyimme katusuunnitelmia, joista HePo oli jättänyt muistutuksen. Siellä on yksi hölmö risteys, muuten hyvä. Sekään ei ole katastrofi, joten annoin sen mennä läpi. Sanoin kyllä selkeästi, että jahka uudet suunnitteluohjeet on julkaistu, tällaisia ei enää hyväksytä. Tämä vihjeeksi Niko Palolle.

Maakuntakaavasta lausuimme vähän sitä sun tätä. Pääsimme äänestämään siitä, pitääkö myös Malmin kentän mahdolliseen sulkemiseen varautua (ei pidä, 5-3 RKP-SDP-KOK vs. Vihr) ja pitääkö Kivinokkaa ja Meri-Rastilan rantaa kutsua viheralueeksi vai viheryhteydeksi (viheralueeksi 8-0).

Saimme myös selvityksen teknisten virastojen yhteistilahankkeesta. Kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvirastolle, kiinteistövirastolle, rakennusvalvontavirastolle, asuntotuotantotoimistolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle kun puuhataan yhteistä toimitilaa Keski-Pasilaan. Laitan linkin kun saan siitä elektronisen version.


Sitten asialistan ulkopuolelle:

Kommentoin omissa asioissa suunnilleen seuraavaa:

Baanalta Ruoholahteen menevälle reitille, Santakadulle on putkityön yhteydessä tehty suora reunakivi kohtaan, jossa tulisi nousta ajoradalta pyörätielle. Ainoa ajokelpoinen reitti kulkee jalkakäytävää pitkin.

Taustalla siintää Länsilinkki josta alkaa Baana. Edessä vaan tien katkaisee 7cm reunakivi. Että opetelkaas pyörä-parkouria vaikka.


Sama tilanne on pyrittäessä etelästä tullessa Stadionintieltä Auroransillalle [uudelle Nodenskiöldinkadun ylittävälle sillalle, jota pääsee keskuspuistoon].

Tässä noustaan kadulta kohti Auroransiltaa. Kevyen liikenteen henki leijuu ratkaisun yllä.

Näissä molemmissa on tilanne, että merkittävälle uudelle pyöräväylälle pääsee pyörällä vain ajamalla jalkakäytävää. Vastaavia, mutta pienempiä ongelmia on ollut ainakin neljässä katusuunnitelmassa tänä keväänä.

Luotan siihen, että nämä molemmat saadaan varmasti pikimmiten korjattua ilman kummempaa häslinkiä. Huolestuttavampaa kuitenkin on, että tällaista pääsee tapahtumaan näinkin systemaattisesti.

Kysyinkin, mitä olisi tehtävissä, että rakennusvirastossa opittaisiin huomaamaan ainakin ilmeisimmät virheet katusuunnitelmissa, mitä tulee pyöräväyliin. Kun mun mielestä ei ole hyväksyttävää, että tällaisia huolimattomuusvirheitä tehdään jatkuvasti.

Tausta-agendanani tässä oli ajaa sitä, että rakennusvirastoon tarvitaan ainakin väliaikaisesti yksi pyöräilyasioihin keskittyvä virkamies. Että on edes joku, joka neuvoo ja opastaa konsultteja välttämään pahimmat karikot.


Toisena asiana ehdotin Palveluosaston päällikölle, että erilaisten lupien myöntöaikoja olisi syytä ruveta seuraamaan. Se olisi helppo tapa alottaa petraaminen palvelukulttuurissa. Nyt kun seurataan vain liike-elämän kannalta relevantteja lupia. Kimmokkeen asialle antoi Kimmo Oksasen kirjoitus Hesarissa

ps. Rakennusviratso on myös twitterissä.

sunnuntai 3. kesäkuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 22.5.2012 ja 29.5.2012

Kaksi viikkoa sitten kokous alkoi laajalla keskustelulla siitä, mitä tarkoittaa, että kokoukset ovat suljettuja, ja mitä niistä saa tai ei saa kertoa ulospäin.

Tiivistetysti: se mitä lautakuntalaiset kertovat, on täysin heidän omassa harkinnassaan, mutta pidetään hyvin sopimattomana kertoa muiden mielipiteitä tai sanomisia mistään. Se mitä saa kertoa, on esittelijän esittämät asiat, omat mielipiteensä, sekä päätökset ja äänestysten tulokset. Vähän miettimällähän noihin voi pedata sisään suunnilleen kaiken mielenkiintoisen.

Edellinen postaukseni oli myös kiertänyt luettavana ennen kokousta ja käynyt lakimiehenkin lausuttavana. Ei rikkonut hyvää hallintotapaa millään tavoin.

Ai niin, lista tässä.

Korruptiojutusta emme ole kuulleet mitään sellaista uutta, joka ei olisi jo mediassa ollut.

Lautakunnan budjettiehdotuksesta päätettiin. Viimeksi esiteltiin ehdotus ja tänään sen pohjalta tehtiin päätös.

Minulle selvisi vasta kokouksen jälkeen, että kaupungin käytännön mukaan meidän olisi periaatteessa pitänyt neuvotella poliittisten ryhmien välillä siitä, mitä virastolle annetun 141 miljoonan euron raamin sisällä tehdään. Tästä ei keskusteltu lainkaan. Sen sijaan käsiteltiin viraston toiminnallisia tavoitteita, sekä sitä, mihin kaikkeen pyydetään lisää rahaa. Näin ne teoreettiset mallit ja todellisuus eivät kohtaa.

No, näillä nyt mennään, ja joskus asiat oppii myöhässä. Ensi vuonna sitten eri tavalla.

Vastausta tarkastuslautakunnan tarkastuskertomukseen siistittiin. Emme me nyt vaan voi sanoa, että rakennuttamisessa on kaikki kunnossa, jos siellä on juuri paljastunut korruptiota.

Lisäksi hyväksyttiin pari katusuunnitelmaa, joiden reunakiviä luvattiin korjailla rakennussuunnittelussa.

Jäsen Kivekäs kerää roskia Alppipuistossa ja Hesari kuvaa. Kävimme siivoamassa Alppipuistoa tänään sunnuntaina aamukahdeksalta.

Yleisten töiden lautakunta 29.5.2012


Massiivinen kokous ja miljoona katusuunnitelmaa, lista tässä.

Korruptioshown osalta tutkinta tullee kestämään. Ilmeisesti tekotapa on liittynyt töiden tai materiaalien määrien liioitteluun. Esitutkinnan valmistumista odotellessa on kaikkien lisä- ja muutostöiden valvontaa lisätty, ettei samanlaista ainakaan pääsisi enää tapahtumaan.

Maakuntakaava jäi pöydälle tutustuttavaksi, samaten Stansviikin luonnonhoitosuunnitelma ja Vallilanlaakson purosuunnitelma.

Pohjois-Pasilaan (Ilmalaan) hyväksyttiin iso kasa katusuunnitelmia kiitosten kera. Erityisesti pyöräjärjestelyissä oli kerrankin todella katsottu yksityiskohdat kohdalleen.

Viikintielle tehdään Jokeria varten järjestelyitä. Keskustelua oli siitä, miten pyörätie pitäisi järjestää bussipysäkin kohdalla turvallisimmin. Kysymys ei ole ihan helppo, koska kaksisuuntaista pyörätietä ei voi viedä bussipysäkin läpi ajoradalla, joten jonkinlainen konfliktipiste siitä tulee väistämättä. Paras idea oli parantaa viitoitusta niin, että läpikulkijat ymmärtävät vaihtaa toiselle puolelle katua jo lännempänä eivätkä koskaan joudu tähän ahtaaseen koloon.

Ja nyt kun mietin, miksi sen pitää olla niin ahdas. Vieressähän on peltoa.


Viilarintiellä taas hyväksyttiin katusuunnitelma ehdollisesti lauseella:
Lisäksi yleisten töiden lautakunta päätti kehottaa rakennusvirastoa
tarkistamaan Holkkitien kiertoliittymän suunnitelman yhteistyössä
kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston kanssa ennen
suunnitelman toteuttamista.

Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että ympyrä tullaan suunnittelemaan uudestaan niin, että siitä pääsee paremmin ja turvallisemmin pyörällä. Suunnitelmaa ei palautettu, koska samalla olisi pitänyt palauttaa koko Viilarintie ja Viikintien ympyrä, jonka aloitus olisi tällöin myöhästynyt.

Taustalla on Helsingin polkupyöräilijöiden tekemät muistutukset Kallviikintien ja Viilarintien liikenneympyröistä. Ne saivat Liikennesuunnitteluosaston huomaamaan, että suunnitteluperiaatteet oivat vanhentuneet ja niitä täytyy päivittää. Kallviikintie pistettiin suosiolla jäihin, mutta Viilarintie tuotiin lautakuntaan. Jossa nyt siis todettiin, että se pitää vielä suunnitella uudestaan.

Joskus on mukava huomata, että voi vaikuttaa johonkin :)