sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Baana tulee, YTLK:n lista 20.3.2012


Esityslista tässä

Itselleni merkittävimpänä asiana päätös Baanan lopuistakin rakennustöistä. Baanan "yleissuunnitelma" hyväksyttiin 3.12.2009. Asiakirjat löytyvät nyt täältä; kaupungin sivuilta on turha noin vanhoja päätöksiä hakea.

Silloin tiettävästi luvattiin tuoda varsinaiset katusuunnitelmat hyväksyttäviksi myöhemmin. Mutta kun Baana ei ole katu, ei mitään katusuunnitelmia ole. On vain raknenussuunnitelmia, ja niitä ei ole tapana julkaista. Viimeviikkoiset draftit löytvät kuitenkin samasta paikasta, koska pyysin ne nähtävilleni.

Kokouksessa ajattelin pyytää Baanan pöydälle, ja rakennussuunnitelmat mukaan liitteiksi. Toteutuupa edes jollain tapaa se annettu lupaus. Ja tosiaan kun nuo draftit ovat drafteja, niin en nyt osaa sanoa että ihan millaista baanaa tässä ollaan hyväksymässä. Tuolla on jo yhdestäkin kohdasta kaksi eri versiota.


Alueurakoiden muutostyövarauksia, eli lumenkuskausrahaa korotetaan yhteensä 2,4 miljoonalla eurolla, koska talvella tuli niin paljon lunta. Lunta toki tuli enemmän kuin urakoihin oli kirjattu, mutta kustannusylitysten perusteet soisi avattavan paremmin, nyt lukee vaan että talven aiheuttamiin lisätöihin. Pistin aiheesta mailia esittelijälle.


Lausutaan helsingin liikuntatoimen kokonaisselvityksestä, että "Työnjakoa liikuntaviraston ja rakennusviraston välillä on tarpeen määritellä nykyistä tarkemmin. Liikuntavirastolla tulee olla vastuu kaikesta liikunnan ja urheilutoiminnan järjestämisestä." ja "Selvitykselle ennakkoon asetetut tavoitteet eivät ole kaikilta osin täyttyneet." Eli haukut tuli, ja ihan syystä. Minun on ainakaan vaikea saada selvityksestä hyvää käsitystä, mikä on tilanne tai mitä pitäisi tehdä.

Ongelma tietysti on, että tilanne on julmetun sekava, eikä sitä voi korjata kajoamatta aika ronskisti nykyisiin rakenteisiin. Kirjoitin jo aiemmin siitä kuinka virastojen väliset vastuut on jaettu kummallisesti, perustuen maan hallintaan sen sijaan että ne jaettaisiin substanssin mukaan. Tässä nyt näkyy sama ongelma; kriittisemminkin voisi lausua.
Liikuntaviraston vuokrasubventiot. En mä tässä mitään vihjaa, kuhan vaan kuvitukseksi laitoin.


Olympiastadionin ympäristöä vuokrataan EM-kisojen käyttöön. Mikäs siinä, maksavat 39 000€. Meneeköhän tuo hyväksyttyjen periaatteeiden mukaisilla hinoilla; täytyy jaksaa laskea auki; ovat vaan vähän hankalalukuisia.

Vattuniemen puistotien rakennustyöt tilataan. Katusuunnitelma hyväksytty ...joskus historiassa. Esityslista ei kerro, ja vanhoja dokumentteja ei mistään järkevästi löydä, kuten jo ylläkin valitin.


Näiden lisäksi esiin tulee nousemaan Meri-rastilan metsä ja siihen liittyen koko aluesuunnitelmien rooli, joka on melko kummallinen. Niitä kun tehdään isolla rahalla ja suuressa yhteistyössä vaikka kenen kanssa, mutta ei sitten juurikaan sovelleta kun katuja tai puistoja aletaan rakentaa.

2 kommenttia:

  1. Tuota golf-asiaa, sanoisinko skandaalia, soisi muidenkin kuin Kuparisen & Voiman nostavan esiin.

    VastaaPoista
  2. Kulttuuri- ja kirjastolautakunta lausui selvityksestä viime viikolla:

    http://hannuoskala.fi/2012/03/kklk-3-2012-13-3-2012/

    ja lausunto:

    http://bit.ly/zx2Vac

    Omasta näkökulmastani toivoisin että myös ytlk kiinnittäisi ehkä esitystä enemmän huomiota avustusjärjestelmän sokkeloiseen perusluonteeseen - yritin joskus pari vuotta sitten saada selville mitä siellä liikuntapuolella oikein touhutaan, enkä oikein päässyt perille mistään, niin taitavasti oli tuki useampaan paikkaan kätketty. Tuskin muuten sattumaa. (Virastoa btw johtaa tasavallan presidentin best man.)

    KKLK lausui seuraavaa:

    "Kulttuuri- ja kirjastolautakunta pitääkin hyvänä kehittämistavoitetta, jonka mukaan eri tukimuotoja tulisi kehittää siten, että ne ovat sekä päättäjille että edunsaajille selkeitä, perusteltuja ja läpinäkyviä. Tukien myöntöperusteiden tulisi olla myös mahdollisimman avoimia. Esimerkiksi välivuokrauskäytäntöön on kiinnitetty tarpeellista huomiota.

    Kulttuuri- ja kirjastolautakunta kannattaa ehdotusta, jonka mukaan nykyisen tukijärjestelmän tarkoituksenmukaisuutta tulisi arvioida entistä kriittisemmin ja pyrkiä yhdistämään erilaisia tukimuotoja selkeämmiksi kokonaisuuksiksi. Lautakunta tukee myös järjestelyjä, jotka kannustavat poikkihallinnolliseen yhteistyöhön.

    Selvitysraportissa ehdotetaan myös erilaisten avustusten vastikkeellisuutta arvioitaessa niiden nykyistä selkeämpää kytkemistä kaupungin omaan palvelutuotantoon. Mikäli näin tehtäisiin, tulee erityistä huomiota kiinnittää palveluntarjoajien tasapuoliseen kohteluun ja kilpailunäkökohtiin sekä ns. puhtaan avustustoiminnan ja kaupungin oman palvelutuotannon rajapintoihin."

    VastaaPoista