keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 28.2.2012 ja 6.3.2012


Vähän lyhyempiä kokouksia. Ensin viime viikko, lista tässä

Viime tiistaina hyväksyttiin lausunto demokratiaryhmän raportista ja ekologisen infrarakentamisen ohjelma. Jälkimmäiseen kaipailtiin hyvää yhteenvetoa.

Lisäksy annettiin lausunnot kaavoista Etelä-espan länsipään kortteliin jonka sisäpiha katetaan (tonttitehokkuus 8,5!), Kontulan keskukseen (uusia taloja länsireunalle ja yritys luoda kauppakatua) ja Torpparinmäkeen (tonttitehokkuus 0,18 -> 0,25 -> tontteja tullaan jatkossa pilkkomaan kirvesvarsiksi). Kontulassa jostain syystä talon sisäpihasta yritettiin tehdä kaavassa toria, että se olisi kaupungin vastuulla (kallis rakentaa metron päälle). Lausuimme että piha se on, älkää vedättäkö. Mielenkiintoinen kysymys, mistä moinen idea oli lähtöisin...

Rakennusviraston asiakaspalvelusta kuultiin raportti. Puheluita tulee vuodessa 86 000, joista vastataan 63 000. Sähköposteja tulee 25 000. Kuulema sähköposti on työläämpi käsitellä kuin puhelu, mikä tuntuu hassulta. Suosikkiaiheet ovat lumenauraus ja pysäköinti. Pysäköinnissä jako on 50/50 valvonnasta ja sen puutteesta valittamisen välillä.

Rakennusvirasto on tänä talvena käyttänyt erillistä lumipalautepalvelua. Sinne on tullut klikkauksia 39 000. Valitettavasti systeemin keskokyky on rajallinen, joten vain 700 uusinta näytetään kerralla (kuka näitä oikein koodaa?). Kysyin, miten palaute huomioidaan, ja se kuulema riippuu täysin alueen esimiehestä. Osa koke palvelun hyödylliseksi ja katsoo päivittäin, mistä tulee valituksia ja pitäisikö paikalle tehdä jotain. Osa taas on jääriä eikä pidä kaupunkilaisten palautetta seuraamisen arvoisena.

Tuomaan markkinoiden paikka jäi pöydälle. Lisäksi normaalit valitukset


Yleisten töiden lautakunta 6.3.2012

Lista tässä

Lausuimme Arja Karhuvaaran (kok) aloitteesta, jonka mukaan työtehtävissä pysäköintiä pitäisi jotenkin suosia, minulle jäi epäselväksi että miten. Emme voi antaa lupaa pysäköidä laittomille paikoille, ja laillisille paikoille pysäköintiin on jo olemassa yrityspysäköintitunnus. Mitä lisää tässä siis haluttaisiin? Itse aloite tässä. Viraston vastaus on oleellisesti niillä linjoilla, että ei voida suosia erityisryhmiä.

Toin myös kokouksessa esiin huomion, että tutkimusten mukaan pysäköintipaikkoja riittää paremmin tarvitseville, jos ne maksavat enemmän. Esimerkiksi Itä-helsingissä kuulema kotisairaanhoitajien on "pakko" pysäköidä pyöräteille, koska kaikki (ilmaiset) kadunvarsipaikat ovat täynnä. Jos niistä pitäisi maksaa vaikka euronkin tunti, niitä olisi varmaan joskus vapaana. Samaan tapaan saataisiin kantakaupungin asukaspysäköintipaikat riittämään.

Tuomaan markkinat päätettiin pitää Senaatintorilla, koska Espan puisto ei kestä niin isoja tapahtumia talvella. Järjestelyjä koitetaan parantaa viime vuodesta.

Frisbeegolfradoista kuultiin laaja selvitys, ja tehtiin linjaus, että Kivikkoon rakennetaan sellainen, ja Vuosaareen myös mikäli saadaan sopimaan. Tässähän voisi luulla, että frisbeegolf on liikuntaa ja siitä vastaisi liikuntavirasto, mutta näin ei kuietenkaan ole. Liikuntavirasto näet vastaa vain liikuntaviraston hallinnoimilla mailla tapahtuvasta liikunnasta, ja rakennusviraston hallinnassa olevia liikuntapaikkoja kehittää rakennusvirasto. Kovin järkevältä tälläinen maapohjaan perustuva vastuiden läänitys ei tunnu, mutta ilmeisesti varsinaiseen aiheeseen pohajutuva työnjako olisi liian hankalaa.

Hyväksyttiin myös Ida Albergin puiston parannussuunnitelma. Tehtäväksi joskus kun rahaa on. Varsinkin leikkipuistojen kunnossapitoon on varattu aivan liian vähän rahaa, ja nykyisellään keinujen ym. uusimisväli olisi laskennallisesti 70 vuotta, eli niitä ei käytännössä korjata jos hajoavat. Ei kuulosta hyvältä.

9 kommenttia:

  1. Jäi kiinnostamaan tuo lumipalaute-palvelu (http://kerrokartalla.hel.fi/lumipalaute).

    - Miten se yleensä on voitu tilata ilman että ensin on mietitty miten se integroidaan aurauksen suunnittelu- ja toteutusprosesseihin? Siis on hankittu järjestelmä muttei ole mietitty miten se kytkeytyy oikeaan elämään.

    - Huomiosi, että pysäköintipaikkoja varmaan riittäisi paremmin jos ne maksaisivat enemmän, on hyvä. Lisäksi pitäisi toki myös valvoa sitä pysäköintiä nykyistä paremmin.

    VastaaPoista
  2. Muistaakseni paremman pysäköinnin valvonnan ongelmana oli se, etteivät sakkorahat päädy valvovalle virastolle. Eli vaikka palkatut valvojat kustantaisivat oman palkkansa työllään, niin käytännössä silti ei ole varaa palkata ketään lisää...

    Karttapalvelun suhteen taas tuntuu että linja on aivan normaali, kun katsoo vaikka noita fillarikanavia yms. Näpertelyä, jossa oikea käsi ei suostu tekemään samaa hommaa kuin vasen.

    VastaaPoista
  3. "Minä minä" -asenteella olen iloinen että Kivikon uusi frisbeegolfrata on saanut hyväksynnän. Oliko aikataulusta tietoa koska sinne pääsee pelaamaan? :)

    Ja olen myös täysin samaa mieltä muiden kommentoineiden kanssa että nuo verkkopalvelut on kyllä ala-arvoisia - jopa julkishallinnon palveluiksi.

    VastaaPoista
  4. Idan lp:n keinut uusittiin muutama vuosi sitten. Siis samalla hävitettiin 50-lukuiset "ikuiset" keinut rasvanippoineen. Tietenkin alkuperäistä hieman ränsistynyttä ja vaarallistakin löytyy, mutta vähän. Samalla konttaavien puolelle asennettiin ns. linnunpesä keinu, joka on suuressa suosiossa nuorison keskuudessa. Ja vauvakeinut taas laitettiin teinien puolelle. Järkeä, ei.

    Entä muut asiat kys. suunnitelmassa. Puiston uusi hiekkatie ja sen liittymät (suunnitelmassa oli vaikea hahmottaa pääväylää, kun kaikki pienetkin poikkihiekkatiet olivat yhtä leveitä ja risteykset liian "pyöreitä"), eli pääreitin löytäminen edellyttää viittoja joka risteykseen, kun laadukkaammalla ratkaisulla viittoja ei tarvitsisi. Muistutukseen tehtiin (tai voiko maisema-arkkitehdin ja HKR:n puistosuunnitelmiin edes muistutusta tehdä?), joka tapauksessa jätettiin tieto paremmasta ja selkeämmästä vaihtoehdosta. Samoin hiekkatieltä ainakin kolmelle kadulle sekä kävely että pyöräily ohjattiin jalkakäytävälle. Siitäkin oli muutos vaatimus, että pyöräily pitää johtaa sekaliikennekadulle.

    Saatko tietoa, käytiinkö Haagan liikenneryhmän muutosehdotuksia läpi ja aiheuttiko se muutosta?

    -jari

    VastaaPoista
  5. Tsori Otso, tieto muutoksista ja vuorovaikutusraportti löytyi.

    -jari

    VastaaPoista
  6. En ymmärrä, miksi haluatte, että työtätekevä kansanosa joutuisi käyttämään kaiken aikansa pyöräilemässä tai julkistelemassa töihin/harrastuksiin. Esim. itselläni on keskusta-asumisesta huolimatta tarvetta autolle, eikä mielestäni mikään euron tunti -ratkaisu asukaspysäköinnin sijaan olisi reilua, silloin ei työläisellä mitenkään autonpitoon varaa olisi - varsinkin kun ne Suomessa muutenkin maksavat aivan älyttömän paljon.

    Ajattelisitte hipit välillä ihmisiäkin.

    VastaaPoista
  7. Enemmistöllä helsinkiläisistä kotitalouksista ei ole autoa. Enemmistössä helsinkiläisitä kotitalouksista joku käy töissä. Stereotypia, että autoilijat pyörittävät yhteiskuntaa muiden lisiessa on yksinkertaisesti väärä.

    Ja toki monet ihmiset tarvitsevat autoa, jopa keskustassa. Siellähän on kymmeniä tuhansia parkkipaikkoja ja satoja kilometrejä katua, eli kyllä autoilun pitäisi olla mahdollista. Sitä voidaan helpottaa entisestään, jos ne jotka eivät tarvitse autoa keskustassa, luopuisivat niistä. kaikille kun ei koskaan voi autoa mahtua keskustaan.

    Tämä voitaisiin saada aikaan mm. pysäköinnin hintaa korottamalla. Silloin autroa tarvitsevilla olisi paremman mahdollisuudet autoiluun, kun autoa tarvitsemattomat kulkisivat muilla tavoin.

    VastaaPoista
  8. En tarkoittanut työtätekevällä kansanosalla sitä, että autoilijat pyörittäisivät yhteiskuntaa - vaan sitä, että esim. ehdottamasi euron tunti on tavalliselle työssäkäyvälle ihmiselle aivan liikaa! Autoilun kulut ovat muutenkin Suomessa kohtuuttoman suuret, ei niitä yksinkertaisesti voi lisätä enää... Päinvastoin, pitäisi laskea ja aidosti pitkäjänteisillä verolinjauksilla tms. ohjata sitten ympäristöystävällisempään/tilaa säästävämpään suuntaan, mikäli tarpeellista.

    VastaaPoista
  9. Ah, pyydän anteeksi hiukan töykeää vastaustani. Viimekertainen hippi-lopetuksesi sai minut olettamaan että trollaat.

    EN ole ehdottamassa, että asukaspysäköintipaikat alkaisivat maksaa per tunti. Se olisi epäkäytännöllistä. Mutta korottaa niiden hintoja kyllä pitäisi, kunnes niitä alkaisi riittää kaikille halukkaille.

    Keskustan autopaikkoja on rajallinen määrä, eikä niitä koskaan riitä ilmaiseksi kaikille halukkaille jaettaviksi. Kyse on sitten vaan siitä, miten ne jaetaan: hinnalla, nykytyyliin ajattamalla ihmisiä ympäriinsä etsimässä paikkaa vai kenties arpomalla pysäköintioikeudet. Nykytapa on monessa mielessä tehottomin, joten parantamisen varaa on.

    Kaupunkiautoilua muuten tuetaan jo nyt enemmän kuin mitä autoilijat maksavat veroja. Maaseudulla autoilija on nettomaksaja, mutta kaupungeissa saaja.

    VastaaPoista