maanantai 17. lokakuuta 2011

Avoimuutta pienin askelin: pyöräilyprojektin pöytäkirjat

Hallinnon avoimuus etenee pienin askelin.

Suurin osa kuntien dokumenteista on sellaisia, jotka eivät kiinnosta kovin monia, ja joista virkamiesten on aidosti vaikea kuvitella, että joku niitä haluaisi lukea. Yleisin syy julkaisemattomuuteen onkin ajatus sen turhuudesta.

Ei kuitenkaan ole virkamiesten ongelma, kiinnostavatko hallinnon dokumentit ketään. Se on niitä lukevien kansalaisten asia. Ja he voivat niitä lukea vain, jos dokumentit on ensin julkaistu.



Kaupunkisuunnitteluvirasto on  laittanut pyynnöstäni kaikki pyöräilyprojektin valmisteluryhmän ja johtoryhmän kokouspöytäkirjat nyt nettiin. Merkittävä argumentti tämän puolesta oli, kun vakuutin tuntevani ainakin kolme ihmistä, jotka haluavat niitä lukea.

Jos joku muukin kuin Martti, Maiju ja Olli niitä lukee, niin heittäkää vaikka tähän kommenttia :)

Ja muutoinkin kertokaa jos sieltä löytyy jotain mielenkiintoista. En ole vielä ennättänyt itse niitä selaamaan.


9 kommenttia:

  1. Ja KSV:n nettisivut alkoivat pjumittaan noita pöytäkirjoja juuri kun sain tämän julakistua. Täydellistä.

    tai ehkä vaan yli yhden kävijän päiväsäs suosioon ei oltu varauduttu, vaan palvelu mitoitettiina iemman huippukäytön (0 kävijää) mukaan.

    VastaaPoista
  2. Tätä samaa olen yrittänyt Kulken puolella ajaa. Meille on printattu kokouksiin jos jonkinnäköisiä pieniä selvityksiä kulttuurikeskuksen eri toiminnoista, mutta Kulken nettisivuilta niitä on ollut turha etsiä. Ei löydy.

    VastaaPoista
  3. Tässäpä sitä projektia kerrakseen: "Keskusteltiin lisäksi investointiohjelman terminologiasta ja otsikoinnista kevyenliikenteen väylien osalta. Terminologiaa voisi miettiä siten, että kävely ja pyöräily erotettaisiin otsikoinnissa vaikka johtoryhmä ei nähnyt muuttamista merkityksellisenä."

    VastaaPoista
  4. Hienoa!
    ja metadata/hakusanat kohdalleen että löytyvät pidemmällekin kuin ennalta linkin tietäen.

    VastaaPoista
  5. No tämä: "Ylläpidon voimavarojen kehitys viime vuosina (Ville Alatyppö, HKR)
    Katujen ylläpidon määrärahat ovat pysyneet likimain samansuuruisina 2009-2011
    vaikka hoidettava pinta-ala on lisääntynyt 80 ha ja kustannustaso kohonnut 12%.
    Todettiin, ettei täydennyksessä esitetty korvamerkitty ylläpitoraha ole
    käytännöllistä eikä mahdollista." http://www.hel2.fi/ksv/Aineistot/Liikennesuunnittelu/pyoraily/pyorailyprojekti_jory_200911.pdf

    Minä luen tuota niin että ylläpitoresurssien suuntaaminen esimerkiksi pyöräilyyn ei ole mahdollista. Eli käytännössä ylläpitoa ei voi johtaa?

    VastaaPoista
  6. Anna: terminologia on jo muuttumassa. Ensi vuoden budjettiehdotuksessa ei rakennusviraston kohdallakaan puhuta enää kevyestä liikenteestä. Pienin askelin...

    Anonyymi: kerro vähän tarkemmin, etät mitä ajattelitkaan,.

    Teemu: "kaikki on mahdotonta"-diskurssi on kyllä valitettavan yleistä. Mutta kyllä tuo ylläpidon kehittäminenkin vielä työlistalle saadaan.

    VastaaPoista
  7. Mutta merkkijonon korvaaminen toisella nyt onnistuu miltä tahansa Turingin koneelta, toimenpiteen merkityksellisyyden näkeminen (tai edes sen uskottava feikkaaminen) sen sijaan vaatii paljon raskaampaa laskentaa...

    VastaaPoista
  8. Vähintään merkkijonojen korvaaminen toisilla selventää, onko kevyelle liikenteelle tarkoitettu reitti tarkoitettu jalankulkijoille, pyöräilijöille vaiko mopoilijoille.

    VastaaPoista
  9. hEP, pöytäkirjoja luettu :)

    VastaaPoista