sunnuntai 23. lokakuuta 2011

YTLK:n lista 25.10.2011 - Pysäköintivirhemaksut

Esityslista tässä

Mielenkiintoisin asia on esitys pysäköintivirhemaksun korottamisesta. 1.1.2012 astuu voimaa uusi laki pysäköinninvalvonnasta, ja siinä maksimisakko on korotettu nykyisestä 50 eurosta 80 euroon:

"Pysäköintivirhemaksun enimmäismäärä on 60 euroa. Jos kunnan eri osissa peritään erisuuruista pysäköintimaksua, pysäköintivirhemaksun enimmäismäärä on kuitenkin 80 euroa siinä osassa, jossa pysäköintimaksu on suurin."


Esittelijä esittää siirtymistä nykyisistä 40/50€ maksuista 60/80€ maksuihin. Tuon korkean maksun vyöhykkeen rajoja esitetään pidettäväksi samana, eli käytännössä se kattaisi vain ydinkeksustan. Saa nähdä, millaista keskustelua asia herättää, luvattoman parkkeerauksen rajoittaminen kun on melko tunteitaherättävä asia. Jos tulee mieleen tausta-aineistoa, johon kannattaisi keskustelua varten perehtyä, saa heittää kommentteihin. Mieleen tulee ainakin Hesarin vanhat testit siitä, miten nykymaksuilla tulee halvemmaksi pysäköidä väärin kuin maksaa.
Ehdotettu 1. maksuvyöhyke, jolla pysäköintivirhemaksu olisi 80 euroa. Rajaus on sama kuin nykyisellä 50 euron vyöhykkeellä.

Ajattelin ehdottaa, josko alueen rajausta voitaisiin tarkistaa niin, että pahiten joukkoliikenteelle haittaa aiheuttavat alueet sisällytettäisiin ykkösvyöhykkeeseen. Käytännössä siis etenkin ratikkakiskojen kriittiset paikat mm. Korkeavuorenkadulla, Tehtaankadulla ja Hesarilla. Ehdotuksen paikoista voisi pyytää HSL:ltä.



Päätöksen maksuista tekee sisäasiainministeriö, jolle kaupunki maksujen suuruutta siis ehdottaa. Mutta toivottavasti tämä aluerajaus on kaupungin itse päivitettävissä, eikä sitä tarvitse kierrättää aina ministeriön kautta. Täytyy selvittää.

Muina asioina
  • Avautumista KSV:lle siitä, kuinka Jätkänsaaren Saukonpaadessa kaavoitetaan tarpeettoman kallista kanavaa.
  • Investointitoimiston päällikön varsinainen valinta
  • Rahan kaatamista HKR-rakennuttajalle useammankin eri projektin kustannusylityksiin. M.m. töitä jouduttin siirtämään yöaikaan P.Espalla ja Aleksilla liikenteen takia; eikö liikenne ollut tiedossa alunalkaenkin? tähän täytyy perehtyä lisää..
  • Lausunto Kauko Koskisen (kok) toivomusponnesta, että uusilla alueilla kadut ym. kunnallistekniikka rakennettaisiin mahdollisimman nopeasti kaavoituksen vahvistuttua (s.o. kun valitukset on hylätty oikeudessa). Kannatettavaa toki. Lausunto ei kyllä sisällä yhtään konkreettista ehdotusta tilanteen parantamiseksi.

5 kommenttia:

  1. Niissä hesarin testeissa kerrotaan, että "väärin pysäköinnistä saa Helsingin ydinkeskustassa virhemaksun varsin harvoin". Kovempien rangaistuksten lisäksi (tai sijaan) voisi nostaa kiinnijäämisen riskiä. Tämähän onnistuisi ihan valvonnasta vastaavan viranomaisen, HKR:n, omilla toimilla, ilman sisäasiainministeriön valtuutusta.

    Ainakin pyöräilyä haittaava laiton pysäköinti pitäisi saada kuriin. Tämä alkaisi sillä, että valvojat eivät olisi tietämättömiä pysäköintisäännöistä.

    VastaaPoista
  2. Pysäköinninvalvonnan työmenetelmiä ollaankin kehittämässä. Nythan sakot vielä kirjoitetaan käsin. jatkossa menevät suoraan kantaan, ja kaikki virhepysäköinnit myös kuvataan, mikä helpottanee valitusten käsittelyä.

    Tajusin, että tuo psyäköintivirhemaksun suuruus eri alueilla riippuu pysäköintimkasun suuruudesta. Eli sitä ei voi virittää ihan miten hienojakoisesti vain, eikä myöskään niin, että laittomat paikat maksavat aina maksimisumman.

    VastaaPoista
  3. Jatkan samalla linjalla, eli kaikkein merkittävin muutos olisi kiinnijäämisen riskiin puuttuminen. Asun itse aivan ydinkeskustassa ja aina ajoittain kaduilla kävellessäni lasken huvikseni mielessäni näkemäni väärinpysäköityjen autojen määrän.

    Jos saisin vaikkapa 50% komission kirjoitetusta virhemaksusta, voisin lopettaa päivätyöni vaikka saman tien...

    VastaaPoista
  4. Eikös pysäköinninvalvojien määrä (ja siten pysäköinninvalvonnan taso) ole nyt jollakin poliittisesti sopivaksi päätetyllä tasolla? Rahasta ei pitäisi olla kiinni, ymmärtääkseni seuraavat n pysäköinninvalvojaa toisivat vielä kassaan enemmän tuloja kuin aiheuttavat kustannuksia. Kiinnijäämisriskin nostamisella tosiaan on selvästi tehokkaampi (tai ylipäänsä edes joku oikean suuntainen) ohjausvaikutus kuin rangaistusten koventamisella (tämähän on ihan jotain peruskurssitason kriminologiaa).

    Yksi aika vakaa indikaattori on Salomonkatu Kampin palvelutalon ja mikäsenhotellinniminytonkaan välissä. Siinähän on siis pysäköintikieltoalue vaikkei se siltä yleensä näytäkään.

    VastaaPoista
  5. Päätettiin yksimielisesti nostaa maksuja esityksen mukaan ykkösalueella 80 ja muualla 60 euroon. Kuullema kestää jonnekin ensi syksyyn että ministeriö saa asian vahvistettua!

    Aluerajaus on kaupungin sisäinen asia, mutta kun se on pysäköintimaksuvyöhyke, se kuuluu ensisijaisesti KSV:n tontille. Edellytettiin, että virasto kuitenkin edistää asian tarkistamista. Tästäkin oli laaja yksimielisyys.

    Ja joo, pysäköintitarkastajat tuottavat enemmän kuin maksavat, mutta eivät HKR:lle. Ilman muuta pitäisi lisätä, mutta asia on mitä suurimmassa määrin poliittinen.

    VastaaPoista