Lautakunta oli saanut kirjeen Kännikapina-kampanjalta, joka toivoi alkoholimainonnan kieltoa kaupungin omistamiin mainospaikkoihin. Abstraktilla tasolla puhuttiin hankkeesta, mutta käytännössä sopimus Clear channelin kanssa on voimassa vielä 11 vuotta, ja sitä on hankala muuttaa.
Tulvan aiheuttamista vahingoista yhden hakijan autotallissa päätettiin korvata puolet, vaikka asiaa ei voitukaan kaupungin vastuuksi osoittaa, koska oli ajateltavissa, että kaupungin olisi kuitenkin ehkä pitänyt mitoittaa viemärit paremmin. Emme siis tunnustaneet juridista vastuuta, mutta päätimme kohtuuden vuoksi tulla vastaan.
Oden santahamina-aloitteesta puhuttiin laajalti. Esittelijän tekstiä kiiteltiin, mutta jätettiin vielä pöydälle, koska puheenjohtaja halusi aikaa muotoilla siihen täsmennyksiä. Aikanaan metroa sorvattaessa oli kuulema kysynyt, mille puolelle punaisten hautausmaata metroasema pitäisi laittaa. Ehdotin, että vasemmalle.
Ensi kokoukseen voisi sorvata jonkin lauseen siitä, että Santiksen avointa virkistyskäyttöä pitäisi edistää jo ennen kun SA-INT saaresta kokonaan luopuu (joskus tuntemattomassa tulevaisuudessa).
Taka-töölön kirkon laajennos meni läpi. Laajalti keskusteltiin 178 neliömetristä, jotka siirretään puistosta osaksi tonttia. Niillä menee jo tällä hetkellä kirkon ajotie, ja tällätavoin niiden hoitovastuukin siirtyy yksiselitteisesti kirkolle.
Staran kanssa tehtävä 54,5 miljoonan euron palvelusopimus oli kokouksen selvästi suurin asia. Se jäi pöydälle puolen lautakunnan ehdotuksesta. Esityslistateksti kun oli aivan liian suppea, ja esittelykalvotkaan eivät kertoneet oikeastaan mistä sovitaan, ainoastaan eri momenttien kokonaismäärärahoja.
Rakennusviraston ja Rakentajapalvelu Staran suhde on sekava vaikea ymmärtää. Stara erotettiin virastosta pari vuotta sitten erilliseksi virastoksi, joka toimii ikäänkuin HKR:n alihankkijana. Paitsi ettei aivan: Staralla teetettäviä töitä kustutaan "omina töinä tekemiseksi", ja niiden suunnittelu vaikuttaa paljon enemmän viraston budjetoinnilta kuin palvelutuottajan kanssa sopimiselta.
Kyseessä ei siis oikeastaan ole mikään tilaaja-tuottaja-malli. Mutta toisaalta virastot on erotettu, mikä tietenkin lisää byrokratiaa ja tarvittavia sopimuksia. On hiukan vaikea nähdä tämän järjestelyn järkevyyttä, mutta se on kai valtuustossa jossain kahnauksessa syntynyt, eikä sitä voi lautakunta purkamaan lähteä. Pitää siis koittaa sitä kehittää.
Minulla on nyt kotonani 500 sivua sopimusta liitteineen. Ensi tiistaiksi täytyy katsoa, saako siitä jotain tolkkua. Luvassa myös uusi täydennetty esittely.
Tuukkalantien katusuunnitelma hyväksyttiin saatteella, että jatkosuunnittelussa sitä muokataan ehdotukseni mukaisesti.
Ongelmana oli, että Aarrepuiston suunnasta tuleva yhdistetty kevyen liikenteen väylä muuttui suunnitelmassa yhtäkkiä jalkakäytäväksi. Tämä ohjaisi sieltä tulevia (luultavasti harvoja) pyöräilijöitä jatkamaan ajamista jalkakäytävällä. Ehditin, että jalkakäytävän poikki vedetään viistoon esteettömyysreunakivi, ja ajoradan ja puistopolun yhtymäkohtaan ei laiteta reunakiveä ollenkaan.
Havainnollistus ehdotuksestani käytettäväksi jatkosuunnittelussa. Tuo esteettömyysreunakivi voisi olla ehkä enemmän poikittain, mutta en jaksa nyt leikkiä gimpillä enempää. |
Lopuksi puhuimme vielä talvikunnossapidosta. Erityisesti suojateistä, joiden hoito on nyt ollut ala-arvoista. Ne pitää nostaa prioriteetissa paljon ylemmäs. Ei riitä, että joukkoliikenteen käyttämä katu on aurattu, jos pysäkille ei pääse. Joukkoliikenteelle haittaa aiheuttavan pysäköinnin talvirajoituksista unohdin kysyä, joten pistin kysymyksen kaupungininsinöörille facebookkiin.
Lisäksi virasto lahjoitti lautakuntalaisille kangaskassit ja vihreitä kuulia. Kyse ei ilmeisesti ole Pekka Haaviston vaalikampanjasta.
On se hienoa, että Santahaminan metroliikennettäkin jo suunnitellaan. Samaan aikaan Jätkäsaaren liikenne (+terminaalien (laiva ja kopteri)) hoidetaan raitiovaunuilla. Vaikka haaran teko ja uusi päättäri olisi ollut vain 800 metrin päässä M-ruoholahdesta.
VastaaPoistaTuukkalantiellä yksi reunatukikivi pois ja siihen kahteen suutaan pyöränkuvat. Paikka ja koko katu on todella pieni ja kadulla ajo saattaa olla arkisempaa kuin hiekkatiellä ajo. Jos sitä on tarkoitus asfaltoida, niin silloin erotettu jalankulku pyöräily olisi ratkaisu, siten että pyörät ohjautuu kadulle (ilman reunatukea).
http://g.co/maps/zb6bq
http://g.co/maps/8udth
Suojateistä: saisivat aurata suojatiet aina viimeisenä, niin polanne olisi kadulla poikittain. Autolla siitä pääsee yli ja se tasaantuu hetkessä pois.
Koska kaupunki on kypsä pakkosiivoamaan asukaspysäköintikadut kerran viikossa Tukholman malliin? Pitääkö odottaa vielä neljäs lumitalvi?
-jari
Metroliikennettä siis suunniteltiin joskus vuosia sitten. Ne suunnitelmat on nyttemmin haudattu, ja jos sinne kiskot joskus vedetään, se on pikaratikka. Sille on varaus Laajasalon kaavoissa. Jätkäänkin ratikat ovat oikeasti parempi ratkaisu kuin metron haarottaminen.
PoistaTukkalantie meni nyt suunnilleen ylläkuvatusti, joka lienee sama kuin ehdotuksesi? Lumenauraukseen palaan ensi kokouksen jälkeen.