sunnuntai 22. tammikuuta 2012

YTLK:n lista 24.1.2012

Melko vähän asioita, mutta useammassakin hiukan ihmeteltävää. Saa nähdä kauanko kestää. Lista tässä

Isoimpana asiana sopimus Staran kanssa katu- ja puistoalueiden ylläpidosta 54 miljoonalla. Katu- ja puisto-osaston kokonaisbudjetti on 93 miljoonaa, ja tässä ollaan käyttämässä siitä 60% sopimuksella yhden tuottajan kanssa, esitellen asia lautakunnalle vain kursorisesti. Olkoonkin, että sopimusosapuoli on kaupungin oma yksikkö, joka oli vielä muutama vuosi sitten osa rakennusvirastoa.

Minun on hieman vaikea ymmärtää sitä tapaa, jolla HKR:n ja Staran työnjako toimii. Jos ylläpitopalvelu ostetaan palvelusopimuksena yhtenä könttänä, säilyykö HKR:llä oikeus yksityiskohtaiseen töiden uudelleenpriorisointiin, vai lyödäänkö toimintalinjat lukkoon sopimusta tehtäessä? Esimerkiksi vaikka ne ykkösluokan talvikunnossapitoreitit. Kenen tehtävä on oikeastaan demokraattisesti valvoa katujen ja puistojen hoitoa? YTLK:n vai teknisen palvelun lautakunnan (joka valvoo Staraa)? Nyt toimintamalli sysää laajan osan päätöksistä Staran puolelle, mutta muodollinen valvonta jää YTLK:lle. Jolla ei kuitenkaan ole suoraa valtaa puuttua yksityiskohtiin. Vai onko? En nyt tiedä, olemmeko tässä ostamassa palvelua, vai tekemässä puitesopimusta, jonka sisällä sitten ostamme palveluita tarpeen mukaan.

Ylipäänsä jaottelu kilpailutettuihin töihin, ja "omiin töihin" eli Staralla teettämiseen on ongelmallinen. HKR tilaa töitä Staralta lähinnä periaatteella, että mitä Stara osaa tehdä ja mihin sillä on resursseja. Siis optimoiden Staran toimintaa, ei omaansa. Toisaalta Stara taas ostaa ulkoa töitä noin puolet budjetistaan. Eli HKR teettää "omina töinä" Staralla asioita, jotka Stara sitten ostaa yksityisiltä urakoitsijoilta. Tai siltä ainakin vaikuttaa.

No, näitä pääsen kyselemään tiistaina. Vähintäänkin haluan nähdä sen sopimuksen ennen hyväksymistä.


Vastataan Soininvaaran aloitteeseen Santahaminan saamisesta asuinkäyttöön. Vastaus on varovaisen myötäsukainen, mutta mehän emme tästä päätä. Merkittävä lausuja on kaupunkisuunnitteluvirasto, joskin senkään lausumilla ei ole juuri väliä, jos armeija ei halua Santiksesta lähteä.

Ajattelin kyllä huomauttaa lauseesta "Alueen [Kruunuvuorenrannan] rakentaminen edellyttää 600 metrin pituista tunnelia Linnanrakentajantielle aina Itäväylältä suojeltujen Herttoniemen kartanon ja puiston ohitse Laajasalon sillalle asti". Se ei nimittäin pidä paikkaansa. Ei edellytä. Kyseinen suunnitelma on laadittu oletuksella, jossa ratikkayhteys ei nosta julkisen liikenteen kulkumuoto-osuutta lainkaan, kun ratikkasuunnitelman mukaan se nostaa sitä 6 prosenttiyksikköä. Tarkemmat laskelmat tuolla.

Sen sijaan on kyllä täysin totta, että "Jos Santahamina päätetään kaavoittaa asumiskäyttöön, on koko alueen katuverkon mitoitus ja liikenteen tilatarpeet arvioitava."


Katusuunnitelma Tuukkalantielle Vesalaan. Rauhallinen asuntokatu muutetaan kaksisuuntaiseksi, koska bussiliikenne jonka takia se yksisuuntaistettiin -72 loppui jo vuoskymmeniä sitten. Samalla levennetään ja rakennetaan jalkakäytävät kunnolla. Yksi iso mutta. Puiston läpi ojan vartta tuleva yhdistetty kevyen liikenteen väylä muuttuu sujuvasti kadun varren jalkakäytäväksi, jolla ei saa pyöräillä. Eihän tätä näin voi tehdä.
Tuukkalantien katusuunnitelma, jossa pyörätie vaan yhtäkkiä unohtuu jonnekin matkalla B:stä A:han.

Mutta miten se pitäisi tehdä? Pyöräilijät tietenkin sopivat Tuukkalantiellä ajoradalle, ja yhdistetyn väylän voisi korvata pelkällä kävleytiellä. Mutta tuo kelvinpätkä on suoraa jatkoa pyöräreitille Aarrepuistosta ja metroaseman suunnalta. Käytännössä siitä siis ajettaisiin silti. Ehkä jonkinlainen liittymä tuohon ajoradan kavennuksen kohdalle? Tai siirettäisiin pyörätie kokonaan toiselle puolelle ojaa?

Pohjallahan tässä on huono liikennesuunnitelma, joka perustuu kevyen liikenteen ajatteluun. Kävely ja pyöräily ovat eri asia, ja ne pitää ajatella erikseen. Jos niitä ajatellaan jotenkin samana kategoriana, sattuu yhtämittaa näitä lapsuksia.


Taka-töölön kirkkoon rakennetaan maltillisesti lisäsiipiä. Lausumme, ettei meillä ole tähän mitään sanottavaa, mutta kiitos kun kysyitte. Lisäksi kolme autoa kolhiintunut ajettuaan kuoppaan tai rotvalliin ja yksi tulvassa.

7 kommenttia:

  1. Ottaisitko puheeksi Intiankdun risteyksen. Rattaiden, minkään kulkupelin tai edes raskausmahan kanssa ei pääse kiipeilemään Kustaa vaasantien yli. Yritin äsken lapsen kanssa kauppaan, mutta en päässyt tien yli ja joudunin kääntymään takaisin. Illalla laina-autolla kauppaan, koska en jaksa mahan kanssa kantaa ostoksia pitkiä matkoja. Koulut (3) ja päiväkodit (6kpl) alueen lapsille on molemmin puolin Kustaa Vaasantietä ja lapsitrafiikki tien yli on kovaa. Autot ajaa motarin takia aina rajua ylinopeutta ja tien keskellä joutuu odottamaan ratikkakiskoilla seuraavia valoja. Yksillä valoilla harva pääsee yli. Lasten kanssa ei kukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otan esiin tuon. Onko siinä siis varsinainen ongelma juuri lumitöissä, vai risteyksessä laajemminkin? Tai siis molemmissa varmasti parannettavaa, mutta lumitilanne ilmeisesti on nyt se akuutti ongelma?

      Poista
  2. Siis minä olen asunut nurkilla yli 15 vuotta ja huomasin eilen, että puisto on jyrätty tuosta purovarresta.
    Täysin perseestä.
    Alueen asukkaat olivat ajatelleet, että koska bussiliikkenne on pois, eikä tuolla pätkällä ole kuin yksi kaksi taloa, jonne tarvitaan liityntä, olisi Panelian tien pään voinut purkaa kokonaan ja laittaa siihen vain kevyenliikenteen väylä.

    Kuka tuosta suunnitelmasta on vastuussa?
    Onko hän hoidossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvassa puut kyllä näytettiin säästävän, ja polkua nimenomaan ei siirretty jottei niihin tarvitsisi koskea. Täytyypä käydä katsomassa maastossa joku päivä, että mitä siellä on nyt tehty.

      Oisko sulla sattumalta valokuvaa paikasta nykyasussaan?

      Poista
  3. On. Puron kummaltakin rannalta on pistetty puut sileäksi.
    Eniten vituttaa se, että kun meitä asuu tässä Tuukkalantien kerrostaloissa noin 1400 ihmistä ja omakotitaloissa noin 100, niin asiasta on laitettu kysely vain omakotiyhdistykselle.
    Meidän talotoimikunnan puheenjohtaja ihmetteli tätä kovasti.

    Toisaalta tiedän, mitä tässä tehdään.
    Kyse on yhteisöhallinnasta. Samaa on tällä alueella toteutettu aikaisemminkin. Massoja voidaan passivoida, kun osoitettaan heille ettei heidän mielipiteellään ole väliä.
    Aikaisemmin kun tuohon rakennettiin puistoa, järjestettiin sen tiimoilta kuulemisia ja alueen lapsetkin saivat tehdä esityksiä asiaan.
    Mutta mitään asukkaiden ideoita ei toteutettu, vaan suunnitelma toteutettiin juuri sellaisena, kuin se oli alunperin tehty.
    Ja näin se toimii.
    Kun rahvaalle osoitetaan miten paljon niitten mielipiteellä on väliä, se oppii, ja lopettaa välittämisen.
    Ja se näkyy sitten ympäristössä ja äänestyskäyttäytymisessä.

    Kuvaa tulee blogilleni vähän myöhemmin.

    VastaaPoista
  4. Vastaukset
    1. Nyt kun katsoin suunnitelman esittelyä, niin siellä tosiaan mainitaan puron siirrosta. Se oli mennyt minulta aivan ohi aisaa päätettäessä. Muistan, että mietimme tuon pyörätien linjausten muuttamista, mutta siihen ei lähdetty, koska olisi pitänyt siirtää puroa, enkä halunnut ehdottaa mitään myllerrystä.

      No, myllerrystä kuitenkin tuli.

      Kysyn virastolta noista kuulemisista ja siitä, mikä oikeastaan olikaan muutoksen perustelu. Vastauksissa voi kyllä kestää, koska kaikki ovat lomilla.

      Poista