sunnuntai 12. helmikuuta 2012

YTLK:n lista 14.2.2012

Ikävän monta asiaa tulossa lautakuntaan. Saatan joutua lähtemään kesken kokouksen ehtiäkseni kriittiselle pyöräretkelle. Lista tässä.

Päätetään korvausperiaatteet palveluosaston korvauspäätöksissä. Minulle ei selvinnyt, ollanko tässä nyt muuttamassa käytäntöä, vai vain kirjaamassa sitä ylös. Esitteljä selittänee. Lisäksi kuullaan esittely viime vuosien korvausmääristä.

Vastaus Soininvaaran Santis-aloitteeseen saadaan ehkä lopulta hyväksyttyä. Esittelijä on korjannut sitä paremmin prosessiin sopivaksi ja täsmentänyt yksityiskohdat puheenjohtajan korjausten mukaan. Oleellisesti kanatetaan asian selvittämistä, ja toivotaan mahdollisuutta vierailla Santiksessa jo armeijan vielä viipyessä siellä. Armeija tosin ei taida olla lähdössä minnekään...

Taas yksi lauttasaaren kaava, jossa muutetaan teollisuuskiinteistöä asuinkäyttöön. Esitteljä haluaa päiväkodin pihan merkitsemistä, kun kaavassa se on vain "leikkialuetta" eikä nimenomaisesti päiväkodille merkittyä. Aika tarkkaa puuhaa tämä kaavoitus.

Toinen kaava Vallilan konepaja-alueelle. Siis Aleksis Kiven kadulle, oikeastaan Alppilaan. Autokatsastuksen talo puretaan, viereinen suojellaan ja rakennetaan jonkin verran uutta. Tonttitehokkuus 1,81, eli lähiympäristön tasoa, mutta voisi olla enemmänkin. Esitteljä muistuttaa alueen katujen yhtenäisestä suunnittelusta, esteettömyydestä ja lumenvarastointipaikoista. Eipä mitään ihmeempää.

Yksi pihakatusuunnitelma Pitskuun. Sylvesterinkuja. Hyvältä näyttää, ei mitään huomautettavaa. Tämä ilmeisesti saatiin läpi kun sitä oli asukaskyselyssä suuresti kannatettu; jostain syystä liikennesuunnitteluosastolla ei ole näistä tykätty.

Vastaus Sari Näreen aloitteeseen näkövammaisten liikkumisen helpottamisesta. Vastataan että kovasti kyllä helpotetaan, ja listataan mitä kaikkea on tehty ja tekeillä. Opin, että pysäköinnin valvojat valvomat myös työmaiden kävely- ja pyöräilyjärjestelyjä.

Erityishuomota sai Tennarin edessä oleva järjetön tanko, jonka luvataan poistuvan vuoteen 2015 mennessä. Vähän nopeamminkin voisi. Mitenköhän tuo hoidettaaisiin kunnolla; ilemisesti tanko on siinä, ettei ratikan eteen juostaisi sen lähtiessä. Ja ratikan eteen juostaan, koska kääntyvien bussien takia suojatie on juuri siinä kohti. Näin, jos nyt oikein ymmärsin sen perustelut.
Mainittu tanko, joka tukkii Salomonkadun. Ei tätä oikeasti näin voi tehdä; väliaikainen järjestely on kestänyt jo vuosia, ja vielä 3 lisää...

Tilapäisissä liikennejärjestelyissä ei muuten saisi käyttää esteettömyysreunakiveä, eli tätä nykyistä suojatierotvallia. Se kun ei täytä esteettömyysvaatimuksia, jotka tilapäisille ratkaisuille asetetaan.

Laura Kolben toivomusponnessa taas haetaan selvitystä miten helpottaa pienimuotoista kioski- ja kahvilatoimintaa. Vastauksessa sanotaan "ei me, mutta kun noi muut" ja kehutaan ravintolapäivää. Kyllä toisinaan on rakennusvirastokin toiminnan esteenä tai hidasteena, mutta hyvä että on tahtoa edistää.

Tuomas Rantasen ponnessa taas vaaditaan, että liikkuvia kioskipaikkoja ei kilpailuteta vain hinnan mukaan, vaan suositaan luovia ideoita ja yrittäjyyttä. Vastauksessa todetaan, ettei luovia ideoita tai yrittäjyyttä vastusteta, mutta hinnan mukaan tässä nyt mennään. Nämä ponnet on siis valtuusto hyväksynyt, eli nyt viraston ja meidän tehtävämme on löytää tapoja toteuttaa ne, ei vain selittää miksei se onnistu.

Kaupunginhallituksen vuoden 2002 päätöksen mukaan "Luovuttamiseen on sovellettava kilpailuttamista, jos se on mahdollista." Minä lukisin tätä niin, että jos valtuusto nyt vaatii asioita, jotka eivät ole mahdollisia kilpailutuksen kanssa, sitten kilpailutus väistää. Mutta kuunnellaan esittely ja katsotaan.


Lisäksi korvausasioissa kaksi liukastumista ja kolme vaurioitunutta autoa, joista yksi oli taas ajanut tulvaan. Mikä siitä tekee niin vaikeaa olla ajamatta liian syvään veteen?

3 kommenttia:

  1. En tiedä onko tangon perimmäinen idea tuo raitioliikenteen turvallisuuden parantaminen, mutta sitä se kyllä tekee kaikkien haittojensa ohella. Lyhennetty ja hyvännäköiseksi suunniteltu versio tuollaisesta aidasta kaivattaisiin monellekin raitiovaunupysäkille, yleensä nousurampille pysäkkikorokkeen ja suojatien väliin. Näin vaarallinen kuljettajan katveesta luikkiminen vähenisi.

    VastaaPoista
  2. Tangon idea siis on siirtää suojatie leveytensä verran pohjoiseen kun Autotalon ja metroaseman välissä seisovat bussit ja taksit ajavat vastakkaiselta puolelta juuri siitä kohtaa Fredalle. Käytännössä se tarkoittaa että varmaan ainakin puolet jalankulkijoista (ml allekirjoittanut) menee sitten juuri siitä sporan edestä. Kyllä tilapäisjärjestelyiltäkin voisi vaatia jotain ymmärrettävyyttä vaikkei tuosta noilla reunaehdoilla kunnollista oikein mitenkään saakaan, ihan miniminä tuon alkuperäisen suojatien maalaukset olisi ollut syytä jyrsiä pois, ja jos tuo nyt jatkuu tuollaisena länsimetron valmistumiseen saakka (jolloin nuo bussit siirtynevät terminaalin puolelle), nyt viimeistään olisi korkea aika.

    VastaaPoista
  3. Lauttasaaren tiheydellä asutuilla alueilla suosisin, että pihoja ei varata yksinomaan päiväkodin käyttöön. Oikea ratkaisu on se, mitä esim. Ruoholahden ala-asteen vieressä oleva päiväkodin piha käyttää: kyltissä lukee "varattu päiväkodin käyttöön x:xx-x:xx ja x:xx-x:xx", jossa on jollain logiikalla katsottu päiväkodin aamupäivän ja iltapäivän ulkoiluajat.

    Pienille lapsille mielekkäät ulkoilupaikat ovat kantakaupungissa kortilla, ja kaikki mahdollisuudet niiden tuottamiseksi pitäisi käyttää täysimääräisesti hyväksi. Aikuisille on leikkikenttää katuverkon muodossa yllinkyllin.

    VastaaPoista