Rakennuslautakunta on huolissaan rakennusten huonosta kunnosta ja korjausvelasta ja lähetti aiheesta kirjeen. Sitä käsitellään jossain vaiheessa.
Nippu rakennushankkeita on taas ylittänyt budjettinsa. Yhtenä niistä Jokeri 2 tunnelin suunnittelu. Kuulema se tulee ylittämään sen vielä uudestaankin, mutta korotuksesta tosiasiallisesti päättävä HKL ei halunnut juuri nyt uutisia kustannusylityksistä, joten seuraava lisämääräraha myönnetään vasta loppuvuodesta. Koska tilaukset hoitaa YTLK:n alainen HKR-rakennuttaja, me siis päätämme näistä ylitysvaltuuksista, vaikkemme niistä päätäkään.
Rakennusviraston korruptiojutusta ja erityistilintarkastuksesta tulee virallinen selvitys 25.9. meille ja 26.9. tarkastuslautakunnalle. Sitä ennen sitä ei julkaista, koska tuo on tarkastuslautakunnan ensimmäinen kokous. Jotain infoa tosin varmaan tihkuu.
Osuuspankkikeskus Teollisuuskadulla laajenee. Nykyinen rähjäinen sivukatu katoaa samalla, mutta parkkipaikkoja siihen silti tehdään. Ja muutenkin aika raskaalla kädellä parkkipaikkoja, yli ohjeen maksimien. Kuulema ovat uhanneet muuttaa Vantaalle muutoin. No, ei tuo kaava ihan huono ole ja hyvä että keskeiselle paikalle rakennetaan.
Isompi ongelma on kolmen vuoden remontin aikaiset järjestelyt. Osuuspankki olisi halunnut Dallapé-puistosta väliaikaisen parkkipaikan, mutta tähän ei virasto tule suostumaan. Sen sijaan Roineenpuisto suunnitellaan uhrattavan. Taaskin koska muutoin pankki muuttaa Vantaalle. Kaupunkisuunnittelulautakunta joutuu tosin tekemään tästä poikkeamispäätöksen, mikä ei välttämättä ole ihan läpihuutoa.
Roineenpuisto Puu-Vallilassa kesällä 2010. Seuraavat 3 vuotta tässä on parkkipaikka, jos Osuuspankki saa mitä haluaa. |
Pitkän sillan 100v juhlan kunniaksi puuhataan historiikkiä ja muistolaattaa. Tai onhan siinä silta ollut yli 400 vuotta, mutta nykyinen täyttää 100.
Jakomäessä puretaan 2 taloa ja rakennetaan 3 tilalle jakomäentiellä. Tätäkin siis tapahtuu. Kuulema pyöräilijät ajavat siellä myös liian lujaa; täytyy käydä katsomassa.
Koirasaarentielle Kruunuvuorenrantaan tulee pyöräkaistat, jotka nousevat liikenneympyröissä jalkakäytävän tasoon, mutta eivät pyöräteiksi. Ympyrän joka puolella näet korotetaan suojatiet ja siinä vieressä myös pyöräkaistat. Ratkaisu on mielenkiintoinen, ja voi olla sangen hyvä. Vaikea arvioida varmaksi, kun ei tuollaista taida missään olla.
Tuomo Valokainen (sd) esitti aloitteessaan Hermannin rantatien roskien siivoamisen. Vastattiin, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluu kiinteistölle, tässä tapauksessa Nesteen huoltoasemalle. Tässä yhteydessä tuli esiin, että kiinteistöjen siivousvelvotteiden valvonta siirtyi juuri rakennusvalvontavirastolta rakennusvirastolle. Ehdotuksestani esittelijä lisäsikin vastaukseen, että virasto tulee huomauttamaan asiasta kiinteistölle. Huoltsikanpitäjälle ei välttämättä ole tullut mieleenkään että nurmikaistaleen takana olevan pyörätien siivous on hänen hommansa. Yleensä kannattaa aloittaa helpoilla keinoilla ja miettiä vasta sitten vaikeita.
Puhuttiin myös palveluosaston käsittelyajoista. Hitaudesta on kuulun valituksia, mutta omat kokemukseni ovat kyllä olleet todella nopeita. Toisaalta minä tietysti olen lautakunnassa. Pyysin lautakunnalle toimitettavan jossain vaiheessa raporttia käsittelyajoista ja niiden kehityksestä. Tähän asti kun kattavaa seurantaa ei ole tehty.
Lisäksi kasa kaavalausuntoja, pari vaalienalusaloitetta ja tavanomaiset liukastumiset. Yksi katsottiin taloyhtiön asiaksi korvata, muut korvattiin.
Kuinka monelle autolle parkkipaikka vaaditaan? Eli meneekö se koko puisto vai vain jokin reunaosa?
VastaaPoistaKysyin. Kyse on kuulema "muutamasta sadasta autosta". Mitään kovin tarkaka ajatusta ei ilmeisesti edes ole.
Poista