tiistai 5. kesäkuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 5.6.2012

Viimeinen kokous johon ehdin paikalle. Ensi viikolla kun kokous onkin torstaina, jolloin olen töissä kiinni. Lista tässä.

Aiemmin pyydetyn erityistilintarkastuksen tekee jokin ulkopuolinen tilintarkastusyhtiö, eikä tarkastusvirasto ja kaupungin normaalisti käyttämä Ernst&Young. Syystä että mikäli selviäisi tilintarkastuskäytännöissä selviäisi jotain huomautettavaa, ei se oikein sovi, että tarkastuksia tehnyt tarkastaa omaa työtään.


Mainospaikkasopimuksen tilanne kuultiin. Kaupunki on siis tehnyt ClearChannelin kanssa sopimuksen ulkomainospaikoista vuosille 2008 - 2023. Alkuperäisen sopimuksen teki kiinteistöviraston tilakeskus ja nyt se on siirtynyt rakennusvirastolle. Toistaiseksi sovituista 150 mainospaikasta on toteutunut vain noin puolet ja tavoitellusta yli 5 miljoonan vuositulosta maksettu 2,5 miljoonaa. Sopimus on yritetty harsia kasaan, mutta saattaa olla että se vielä purkautuu ja asia on oikeudessa.

Kaupunkipyörien kannalta tässä on oleellinen yksityiskohta, että ClearChannelin yksinoikeus ulkomainoksiin loppui jo viime vuonna. Mainospaikkoja voidaan siis käyttää osana pyöräjärjestelmän rahoitusta.


Ilmalan katusuunnitelmat jäivät pyynnöstäni pöydälle syksyyn asti. Siellä on yhdistettyjä kevyen liikenteen väyliä katujen varsissa, ja sellaisia emme halua. Suunnitelmat ovat alkujaan vuodelta 2007, mikä selittääkin asian. Ensiarviona sanoisin, että Ilmalankujan yhdistetty muutetaan jalkakäytäväksi (päättyvä kuja, mutta paljon kävelijöitä) ja Ilmalankadun erotelluksi.

Myllypuroon hyväksyimme katusuunnitelmia, joista HePo oli jättänyt muistutuksen. Siellä on yksi hölmö risteys, muuten hyvä. Sekään ei ole katastrofi, joten annoin sen mennä läpi. Sanoin kyllä selkeästi, että jahka uudet suunnitteluohjeet on julkaistu, tällaisia ei enää hyväksytä. Tämä vihjeeksi Niko Palolle.

Maakuntakaavasta lausuimme vähän sitä sun tätä. Pääsimme äänestämään siitä, pitääkö myös Malmin kentän mahdolliseen sulkemiseen varautua (ei pidä, 5-3 RKP-SDP-KOK vs. Vihr) ja pitääkö Kivinokkaa ja Meri-Rastilan rantaa kutsua viheralueeksi vai viheryhteydeksi (viheralueeksi 8-0).

Saimme myös selvityksen teknisten virastojen yhteistilahankkeesta. Kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvirastolle, kiinteistövirastolle, rakennusvalvontavirastolle, asuntotuotantotoimistolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle kun puuhataan yhteistä toimitilaa Keski-Pasilaan. Laitan linkin kun saan siitä elektronisen version.


Sitten asialistan ulkopuolelle:

Kommentoin omissa asioissa suunnilleen seuraavaa:

Baanalta Ruoholahteen menevälle reitille, Santakadulle on putkityön yhteydessä tehty suora reunakivi kohtaan, jossa tulisi nousta ajoradalta pyörätielle. Ainoa ajokelpoinen reitti kulkee jalkakäytävää pitkin.

Taustalla siintää Länsilinkki josta alkaa Baana. Edessä vaan tien katkaisee 7cm reunakivi. Että opetelkaas pyörä-parkouria vaikka.


Sama tilanne on pyrittäessä etelästä tullessa Stadionintieltä Auroransillalle [uudelle Nodenskiöldinkadun ylittävälle sillalle, jota pääsee keskuspuistoon].

Tässä noustaan kadulta kohti Auroransiltaa. Kevyen liikenteen henki leijuu ratkaisun yllä.

Näissä molemmissa on tilanne, että merkittävälle uudelle pyöräväylälle pääsee pyörällä vain ajamalla jalkakäytävää. Vastaavia, mutta pienempiä ongelmia on ollut ainakin neljässä katusuunnitelmassa tänä keväänä.

Luotan siihen, että nämä molemmat saadaan varmasti pikimmiten korjattua ilman kummempaa häslinkiä. Huolestuttavampaa kuitenkin on, että tällaista pääsee tapahtumaan näinkin systemaattisesti.

Kysyinkin, mitä olisi tehtävissä, että rakennusvirastossa opittaisiin huomaamaan ainakin ilmeisimmät virheet katusuunnitelmissa, mitä tulee pyöräväyliin. Kun mun mielestä ei ole hyväksyttävää, että tällaisia huolimattomuusvirheitä tehdään jatkuvasti.

Tausta-agendanani tässä oli ajaa sitä, että rakennusvirastoon tarvitaan ainakin väliaikaisesti yksi pyöräilyasioihin keskittyvä virkamies. Että on edes joku, joka neuvoo ja opastaa konsultteja välttämään pahimmat karikot.


Toisena asiana ehdotin Palveluosaston päällikölle, että erilaisten lupien myöntöaikoja olisi syytä ruveta seuraamaan. Se olisi helppo tapa alottaa petraaminen palvelukulttuurissa. Nyt kun seurataan vain liike-elämän kannalta relevantteja lupia. Kimmokkeen asialle antoi Kimmo Oksasen kirjoitus Hesarissa

ps. Rakennusviratso on myös twitterissä.

2 kommenttia:

  1. On tosiaankin tärkeää, että työkohteita valvoisi tai kävisi ainakin "katsastamassa" pyöräilevä viranhaltija tai muu konsultti. Jälkeenpäin tehtyjä virheitä on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta korjata. Jos korjataan, se maksaa kertoimella enemmän.

    Matti Pyhtilä

    VastaaPoista
  2. Santakadulla on nyt oikein asiallinen asfalttiluiska. Ajoissa ennen Baanan avajaisia. Kiitokset Rakennusvirastolle ja Staralle rivakasta toiminnasta.

    VastaaPoista