maanantai 21. marraskuuta 2011

Lumenpoistoa, töhryjä ja miljoonia - YTLK:n lista 22.11.2011

Tulossa pitkä kokous, esityslista tässä.  Ennakkoblogaus tulee nyt hiukan viime hetkessä; kommenteista olisi silti iloa, jos joku vielä ehtii.


Lumenhoitosuunnitelmat, eli "Muutokset talvihoitoon ja varautumissuunnitelma talvelle 2011-2012". En saamateriaaleista täysin selvyyttä, että mitä ollaan muuttamassa viime talvesta, joten täytyy kysellä esittelyn yhteydessä. Periaatteessahan nämä vain esitellään, mutta kyllä lautakunnan tahtoa kuunneellaan kun suunnitelmia jatkokehitetään.

Ainakin pitää puuttua siihen, että pyöräteiden hoitoa ei käsitellä ollenkaan. Ainoa maininta koskee Paciuksenkadun pyöräteitä, jota käytetään lumitilana. Lisäksi mainitaan:
"Asuntokaduilla arvioidaan, että voidaanko lunta varastoida tilapäisesti kadun toiselle reunalle, jos kevyelle liikenteelle jää jalkakäytävä kadun tai riittävästi tilaa liikkua turvallisesti kadun toisella puolella ajoneuvoliikenteen ohella."
Tämä lause on aivan älytön, koska pyörätien ja jalkakäytävän käyttö ja juridinen asema ovat aivan eri. Jos pyörätielle varastoidaan lunta, mutta pyörätiemerkkejä ei huputeta, on pyöräilijöiden silti pakko käyttää sitä. Ehdotan ainakin, että tuossa muutettaisiin "kevyt liikenne" "kävelijöiksi". Sen jälkeen kohta ei enää ole ilmeisen laiton, vaan ainoastaan jättää pyöräilyn käsittelemättä. Siihen pitäisi sitten palata erikseen.

Jos joku löytää muuta huomautettavaa, pistäkää kommenttia.

Kaupunkifillarissa puhuttiin aiheesta viime talvena. Jos ja kun pyöräväylien hoidon suunnitelmiin palataan laveammin, sen ehdotuksista voitaisiin aloittaa.


Raportti Helsingin "töhrytilanteesta". Ei siis päätösasia, ainoastaan tiedoksi. Liitteinä puhdistettujen neliömetrien määriä eri kohteissa, ja rahankäyttö puhdistukseen ja ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäisyn ja puhdistuksen kuluja ei vaan ole eroteltu, joten ajattelin kysyä niistä. Puhdistuksen kulut kun riippuvat puhdistusmääristä, enaltaehkäisyn eivät.


Korotetaan HKR-rakennuttajan neljän eri projektin muutostyövarauksia: Hämeentien sillan korjauksen, Katri Valan puiston väestösuojan korjauksen, Marjaniemen liittymäsillan korjauksen ja Virtainkadun alueen stabiloinnin. Muutostyövaraus siis on sovitun projektihinnan päälle varattua rahaa siihen, että havaitaan tarpeelliseksi tehdä muutakin kuin mistä alkujaan sovittiin. Rahojen käyttämisestä päättää tilaaja. Ne ovat rakennusalalla yleinen käytäntö, ja minulle on kerrottu, että yksityisellä puolella noin 10% on tyypillinen muutostyövaraus, vaikeissa kohteissa enemmän.

Alkuperäiset muutostyövaraukset vaihtelivat näissä projekteissa 6 ja 23 prosnetin välillä. Näiden ehdotusten jälkeen muutostöihin on varattu projekteissa 17%, 37%, 78% ja 84%  mikä tuntuu aika paljolta. Yhteensä nyt hyväksyttävät ylitykset ovat 2,8 miljoonaa euroa. Marjaniemen sillalle on hyväksytty jo aiemmin 800 tuhannen euron ylitys.

Esittelyn selitykset korotustarpeelle varmaankin pitävät paikkansa, mutta nämä summat ja prosentit ovat kyllä huolestuttavia. Tulee mieleen, olisiko tässä paikka selvittää, kuinka usien ja kuinka paljon hankkeet ylittävät budjettejaan ja miksei ongelmia ole osattu ennakoida. Miljoonia ei ole kiva heitellä sinne tänne ymmärtämättä ihan että miksi.


Vaalimainoksien kanssa mennään vanhalla linjalla. Samanlaiset telineet ja pääosin samoihin paikkoihin kuin aina ennenkin tulossa. Tarkoista paikoista ei päätetä tässä yhteydessä. Kunnallisvaaleihin tulee 5000 - 5700 julistepaikkaa, presidentinvaaleihin 600-1200, ainakin jos vanhalla linjalla mennään.

Tammisalon aluesuunnitelma jaetaan tutustuttavaksi, ei vielä päätöksiä. Myös Maunulan aluesuunnitelma odottaa vielä viikon. Jos jollain paikallisella tai alueita tuntevalla on sanottavaa noihin, nyt vielä ehtii. Oman paikallistuntemukseni puitteissa näyttävät ihan hyviltä molemmat. Tammisalon suhteen täytyy kysyä (aikanaan esittelyssä) kenelle kuuluu kanavien kulkukelpoisuudesta vastaaminen.


Lisäksi esteettömyyslinjaukset tulevat nyt hyväksyntään. Pyysin ne viime viikolla pöydälle, koska keskustelut muutaman vammaisjärjestön edustajan kanssa olivat kesken. paperissa korostuu fyysisen ympäristön esteettömyys, mikä onkin ymmärrettävää, kun sitä on Rakennusvirastossa valmisteltu. Kuitenkin se käsittelee koko kaupunkia.

Ajattelin ehdottaa huomautusta, että jatkotyössä on syytä kiinnittää enemmän huomiota myös verkkopalvelujen esteettömyyteen, mutta hyväksytään siis linjaukset kuitenkin sellaisenaan. Periaatepapereita ei yleensä palauteta valmisteluun ellei ole erityistä ongelmaa: helpompaa lähettää terveisiä jatkotyöhön.

5 kommenttia:

  1. "Jos pyörätielle varastoidaan lunta, mutta pyörätiemerkkejä ei huputeta, on pyöräilijöiden silti pakko käyttää sitä."
    Kumma kyllä, jalankulkijoiden velvollisuus kulkea jalkakäytävällä ei ole ollenkaan yhtä tiukka.

    Lumitilana käytettyjen tai muuten vaan ajokelvottomien pyöräteiden pyörätiemerkit pitää ehdottomasti huputtaa. Vaan tässä on se ongelma, että pyörätiemerkinnät ovat ylipäätään niin puutteellisia, ettei niiden mukaan voi ajaa, vaan pitää paikallistuntemuksella tietää missä on pyörätie ja missä ei. Esimerkiksi kun mainitsemallesi Paciuksenkadulle tulee Huopalahden rannan pyörätieltä, pyörätiemerkinnät puuttuvat.

    Kun pyörätiemerkkejä ei ole, niitä ei voi huputtaa. Ja silloinkin kun merkki sattuu olemaan, sen huputuksella ei ehkä saauteta haluttua vaikutusta, koska järjestelmä on opettanut ihmiset toimimaan paikallistuntemuksen eikä liikennemerkkien varassa.

    VastaaPoista
  2. Nostaisitko esiin kadunylityspaikkojen talvikunnossapidon? Pitää määritellä kenellä on kadunylityspaikoista talvisin hoitovastuu. Eli siis määrätä vastuullinen toimija, sille valvoja ja vastuun noudattamatta jättämisestä seuraava sanktio.

    Keskustan - ja muidenkin kaupunginosien, mutta keskustassa nyt sattuu olemaan kaikkein eniten jalankulkijoita - suojatiet ovat nykyään talvisin erittäin vaarallisessa kunnossa.

    Ongelma paikallistuu yleensä kohteisiin, joissa HKL:llä on vastuu kiskojen talvikunnossapidosta ja jalkakäytävien talvivastuut ovat "jonkun" toisen toimijan harteilla. Yleensä siis on jäänyt määrittelemättä tarkasti, kenen vastuulla ovat keskikorokkeiden sekä ajoradan ja jalkakäytävän saranakohtien hoitaminen.

    Esimerkiksi Kiasman ja Eduskunnan lisärakennuksen välistä suojatietä (kymmeniä tuhansia ylityksiä vuorokaudessa) ei hoidettu viime talvena juuri lainkaan, vaikka jalkakäytävä, ajorata, kiskot ja kaikki muut paikat hoidettiin lähes joka päivä tip top kuntoon. Samoin Sokoksen ja Lasipalatsin välissä.

    Tärkeintä on suorittaa hoito niin, että lumen ei anneta pakkautua teräsjääksi missään vaiheessa talvea. Muuten teräsjää seisoo siinä vappuun saakka ja paksuutta tulee joka päivä lisää. Mainitussa Kiasman ja Pikkuparlamentin välisessä kohdassa oli suojatien alku- ja loppupäissä helmi-maaliskuussa 2011 noin 8 cm paksuudelta jäätä, kun ajorata puolestaan oli sulana.

    Käytännössä 8 cm teräsjäinen kynnys tekee ajoradalta jalkakäytävälle ponnistamisen hengenvaaralliseksi muillekin kuin liikuntakykynsä osittain tai kokonaan menettäneille. Keskisaarekkeet suojateiden välissä tuntuvat olevan täysin ei kenenkään vastuulla.

    Jalankulkija joutuu ylittämään tällaisen kynnyksen ensin laskeutuessaan jalkakäytävältä ajoradalle, sitten noustessaan keskikorokkeelle, laskeutuessaan uudelleen ajoradalle ja vielä neljännen kerran noustessaan takaisin jalkakäytävlle.

    Käy todella sääliksi (ja kiukuksi) katsoa, kun ihmisten jalan liikkumista rajoitetaan vain siksi, että kadunylityspaikat eivät ole selkeästi kenenkään vastuulla ja jalankulkijat kiinnostavat Staran äijäkööriä kutakuinkin nollan verran.

    VastaaPoista
  3. Martti: nostan tuon esiin, kiitos.

    Olli: Joo tuo lisää toki tilanteen sotkuisuutta. Mutta nykytilanne on vielä paljon ongelmallisempi, kun on vain enemmän tai vähemmän ajokelvoton pyörätie, ja pitää sitten kaikissa tapauksissa ihmetellä, onko käyttövelvoite voimassa.

    Jos osa pyöräteistä olisis elvästi hyvin hoidettuja, ja osa taas huputettu ja täynnä lunta, olisi helppo hahmottaa todennäköinen tilanne niisskäin tapauksissa, joissa huputettavaa merkkiä ei ole.

    Rakennusviraston toimintasuunnitelmassa 2011 lukee


    Talvipyöräilyreitistön kartoitusta jatketaan vuonna 2011 yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Kartoitettavan pääpyöräilyreitistön kuntoa parannetaan käyttö- ja investointirahoituksella. Keinot pyöräteiden talvihoidon laadun parantamiseksi nykyisillä taloudellisilla resursseilla selvitetään. Talvihoidon laatumäärityksiä on tarkoitus täsmentää keväällä 2011.


    Aion myös muistuttaa tästä kirjauksesta, ja kysyä mitä on tehty. Yksityiskohdista keskustelu varmaan jätetään itse kokouksen ulkopuolelle, mutta tähän täytyy vielä palata.

    Pyöräteiden talvikunnossapito ei ole viraston tärkein työtehtävä. Mutta se ei tarkoita, että sen voi toimintasuunnitelmaan kirjaamisen jälkeen yksinkertaisesti jättää tekemättä.

    VastaaPoista
  4. En jaksanut lukea lumenhoitosuunnitelmaa, mutta kommentoin kuitenkin.

    Koska on lupa kiusata autoja pakollisella "siivousyöllä" kaikilla asukaspysäköintipaikoilla? Tukholman malli toimisi kivasti myös lumettomina talvina. Kesäauton seisottajat voisivat jopa etsiä autolleen oikean paikan seisotukseen, kun kadulla pitäisi joka viikko työntää se toiseen paikkaan kesärenkailla. Lumisena talvena tuon järjestelmä on ehdoton. Nyt esim Vuorimiehenkadulla on toinen puoli "joka kuukauden kolmas torstai", toinen puoli "joka kuukauden kolmas tiistai". Aivan naurettavaa, suorastaan vitsi!

    http://g.co/maps/s6k4y
    Linkki Wahlroosin uuden Tukholmakodin autopaikoista (myös koko kaupunginosan tunnus on Ö=Östermalm, samoin muut kaupunginosat ovat koko osa samaa kirjainta).

    Pyöräilyn pakko puolenvaihdot toisen puolen huonosti hoidetulle on myös vitsi. Joka tapauksessa autot ajaa 90% talvesta asfaltilla, niin miksi pyörät eivät saisi käyttää samaa tilaa. Yksisuuntaisissa pyörätie toteutuksissa pyörätie on liian kapea kahteen suuntaan ajettavaksi, muuttuu välillä kaistaksi -> mahdoton ajettava ja lisäksi merkkejä pitäisi muuttaa niin, että se merkitään fyysisesti kaksisuuntaiseksi. Pitäisikö autokaistoista ottaa tila lumelle tai pysäköinnistä??

    -jari

    VastaaPoista