Vain korvausasioita, tulva, talvella klommoutunut auto, lumiauran hajottama tuija-aita ja liukkaalla kaatunut pyöräilijä.
Tulvaa emme korvanneet, koska oli poikkeuksellinen sää ja sitäpaitsi vedet tulivat naapurin tontilta, mikä on naapurusten välinen asia eikä kuulu kaupungille. Auton klommot taas olivat selvästi toisesta autosta, eivätkä hinauksesta, joka tuolle autolle muuten oli talven mittaan tehty kahdesti, koska omistaja oli jättänyt autonsa aina aurattavan kadun tukkeeksi.
Tuija-aita taas oli kasvanut jo keväällä kuntoon kun sitä tarkasteltiin ja sitäpaitsi jos aurakuski aiheuttaa vahinkoa, korvausvelvollinen on työtä tehnyt yritys, eikä kaupunki. Ei siis tämäkään kuulunut meille. Ilmeisesti valittajaa ei oltu tästä informoitu, koska hän meille hylkäyspäätöksestä valitti.
Pyöräilijä taas kaatui 1.12. Puistolan asemalla. Itse kaaduin samalla paikalla 3.12. jäähän ja vaihdoin talvirenkaisiin suosiolla. Talvipyöräily vaatii talvirenkaat, tai sitten pitää jäädä kotiin jääpäivinä. Sanamuotoa korjattiin ja keskusteltiin taas säätietojen oikeellisuudesta, mutta itse päätös ei muuttunut. Talvella on liukasta, eikä liukastuminen ole kaupungin vastuulla, ellei kaupunki ole nimenomaisesti laiminlyönyt hiekoitusta. Epäselväksi edelleen jää, miksi hiekoituksen tekemisellä on tässä väliä, kun se on pyöräilijälle hyödytöntä.
Epävirallissa asioissa todettiin, että kaupunki on lausunut vaihemaakuntakaavasta. YTLK:n aikanaan esittämät kommentit eivät näytä päätyneen ehdotukseen. Sen sijaan Vihreiden lausunnossa kuuluttamamme moottoriteiden muuttaminen taajamamerkinnälle on saanut muodon:
"Moottoriväyliä koskevassa suunnittelumääräyksessä todetaan, että maakuntakaavakartalle merkitty tieyhteys voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa esittää riittävin perustein teknisesti tai toiminnallisesti alemmanluokkaisena. On tärkeää, että jatkossa pidetään huolta siitä, että tällaisessa tilanteessa myös maakuntakaavaan liittyvä rakentamisrajoitus tältä osin poistuu"
Musiikkitalon edustan pyörätiestä puhuin katu- ja puisto-osaston päällikön kanssa. Päällysteelle ehkä voitaisiin jotain tehdä, mutta samalla pitäisi kyllä korjata vaarallinen risteys Baanan päädyssä. Joka tapauksessa Mannerheimintiellä ylhäällä kulkeva reitti menee uusiksi lähivuosina. Ja Intiankadun alikulku tiettävästi on nyt jäissä, eikä sen suunnitelmaa viedä eteenpäin.
Kokouksen jälkeen kävimme tutustumassa Erottajan paloaseman remonttiin. Vuoden 1890 tiilitalo, jossa on komea torni. Alla kuva Mannerheimintien suuntaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti