Itse asiassa listalla on ainoastaan neljä oikaisuvaatimusta hylätyistä korvausvaatimuksista. Yksi tulva, kaksi talvikunnossapidon vauriota (aidalle ja autolle) ja yksi pyöräilijän kaatuminen. Kahdessa tapauksista harkitsemme pitääkö its tekemämme päätös oikaista. Tämä byrokratian kukkanen johtuu siitä, että virkamiehet eivät saa tehdä korvauspäätöksiä yli tiettyjen euromäärien, joten ne kierrätetään lautakunnan kautta. Valitusosoite on kuitenkin kaikissa tapauksissa lautakunta. Täytyykin kysyä, onko asiaa mietitty oikeusturvakysymyksenä ihan loppuun saakka.
Pyöräilijä kaatui 1.12.2011 klo 7:40 Puistolan asemalla. Kunnossapitopöytäkirjojen mukaan siellä ei ollut liukasta, koska lämpötila oli +0,5. Yhdistettyä kevyen liikenteen väylää ei siksi oltu hiekoitettu. Märät kohdat oli kyllä määrätty suolattavaksi.
Tässä tulee mieleen kolme huomiota, osin ohi aiheen
- jos lämpötila oli +0,5, saattoi se siis ihan hyvin olla paikallisesti pakkasella, tai yön jäljiltä maa jäässä (vaikka yöllä oli plussaa).
- märät kohdat on määrätty suolattavaksi, mutta onko ne suolattu? Kai suolauskin dokumentoidaan?
- Jos väylä olisikin hiekoitettu, ei sillä olisi ollut mitään vaikutusta kaatumiseen, koska hiekoitus on pyöräilijän kannalta hyödytöntä. Silti sitä käytetään korvauspäätösten perusteena.
Kokouksen jälkeen menemme tutustumaan Erottajan pelastusasemaan, joka tosin sijaitsee Korkeavuorenkadulla. Siis se, jonka punatiilinen torni näkyy aina yllättäen jossain. Paloasemareissun jälkeen menen Kaupunkisuunnittelupubiin Angleterreen, klo 18.
Erottajan pelastusasema Korkeavuorenkadulla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti