Tiistaina 8.5. poliisi haki HKR-rakennuttajan projektipäällikön (yhden viidestä) työpaikaltaan. Asiasta ei kerrottu lautakunnalle saman illan kokouksessa.
Perjantaina 12.5. Iltasanomat uutisoi lahjontaepäilystä. Tämän jälkeen virastopäällikkö lähetti asiasta lyhyen tiedotteen lautakunnalle.
Tiistaina 15.5. saimme virastopäälliköltä ja HKR-rakennuttajan johtajalta suppean selvityksen aiheesta. Lautakunta myös päätti pyytää, että Tarkastuslautakunta teettäisi erityistilintarkastuksen rakennusvirastossa. Kirjeemme tarkka sanamuoto on:
Tarkastuslautakunta
Puheenjohtaja
Arvoisa tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, yleisten töiden lautakunta esittää, että tarkastuslautakunta tekisi erityistilintarkastuksen rakennusvirastossa. Lautakunta toivoo, että tarkastettaisiin muun muassa
Helsinki
- kilpailuttamisen valmistelu ja periaatteet sekä niiden valvonta
- lisä- ja muutostöiden hyväksynnän, niiden laskutuksen, sekä urakoiden ylivarausten hyväksyntä ja valvonta
- tilaajaviraston toimenpiteet ja niiden riittävyys tuottajien valvonnassa
15.5.2012
Yleisten töiden lautakunta
Puheenjohtaja
Jarmo Nieminen
Varapuheenjohtaja
Jussi Heinämies
Tällä hetkellä kiinniotettuja henkilöitä on viisi: 1 rakennusviraston työntekijä ja 4 urakoitsijoiden työntekijää. Aiheeseen litityvät yritykset ovat YIT oy ja Fira oy. Mahdollisesti korruptioon liittyviä rakennuskohteita on vuodelta 2005 asti, mm. Herttoniemen metrovalvomo, jonka ylityövaraukset korotettiin 1,5 miljoonaan 2009. Kohteista luvattiin selvyys lautakunnalle ensi viikolla.
Epäilyksiä siitä, ettei kaikki ole kunnossa, on kuulema ollut ainakin viimeiset 8 vuotta. Olen kuullut huhuja, että kilpailutuskäytännöt eivät joiltain osin olisi asianmukaisia. Lautakunta myös ehdotti Kontrollerin eli valvojan palkkaamista virastoon pari vuotta siiten, mutta ehdotus hyytyi virkakoneistoon.
Konkreettisesti nyt kuitenkin tiedetään, että ainakin yksi virkamies on ottanut ilmeisesti lahjuksia. Poliisihan tutkii nyt tämän nimenomaisen tapauksen, mutta lautakunnan asia on vaatia selvyys niihin toimintakulttuurin ongelmiin, jotka mahdollistivat tämän sekä varmistaa, ettei tapaus toistu.
Omana vaikutelmanani sanon, että viraston toimintakulttuuri on luonteeltaan osin salaileva ja pyrkii peittelemään siitä miten organisaatio todellisuudessa toimii. Kulttuurin synnyn syitä voidaan spekuloida, mutta se on omiaan mahdollistamaan korruption.
Paras lääke ongelmaan on avoimuuden lisääminen. Esitinkin lautakunnassa näkemykseni, että jatkossa kaikki kilpailutusasiakirjat (tarjouspyynnöt sekä tarjoukset) pitää julkistaa internetissä.
Ei kilpailutusten julkisuus riitä korruptiota estämään, mutta se tekee ilmeisimmät keinot ainakin näkyviksi ja siten mahdollistaisi niiden huomaamisen nopeammin kuin 7 vuodessa. Lisäksi se loisi avoimuuden kulttuuria: että asiat tietenkin ovat julkisia. Hämärien nurkkien vähentäminen vähentää myös mahdollisuuksia kepulikonsteihin. Tässä avoin data ja joukkoistaminen voisi toimia.Ehdotuksella on sangen vähän mitään haittoja. Hankinta-asiakirjat ovat joka tapauksessa julkisia, ja kilpailutuksiin osallistuvat hankkinevat ne käsiinsä. Mikään salainen tieto ei siis vuoda. Lisäksi asiakirjoihin ei käytännössä liity yksityisyydensuojaongelmia tai muitakaan syitä salata niitä. Tai sikäli kun liittyy, ongelmalliset liitteet ovat sitten salaisia, aivan kuten nykyäänkin.
Bonuksena julkisuus toisi hintatason ja toimintatavat myös muiden tietoon parmemmin, mikä voisi innostaa vaikkapa maakuntien rakennusyrityksiä tarjoamaan myös Helsingissä. Se saattaisi siis myös parantaa rakennusalan kilpailutilannetta.
Sunlight is the best desinfectant, kuten mailmalla sanotaan.
VastaaPoista