torstai 3. toukokuuta 2012

Yleisten töiden lautakunta 3.5.2012

Kokous mahtui kolmeen tuntiin, koska piti ehtiä Silja Symphonylle laivaseminaariin. Lista tässä.

Esitettiin kaupunginhallitukselle osastopäällikön valintaa (palveluosasto) ja päätettiin toimistopäällikön valinta (ohjelmointitoimisto). Molempiin valittiin virkaa tällä hetkellä hoitava talon sisältä. Molemmat päteviä, mutta eivät ainoita pätevä hakijoita. Osastopäällikön osalta esitimme asian jättämistä viikoksi pöydälle, jotta siitä voidaan keskustella lisää, mutta kok+dem+rkp äänillä asia päätettiin heti. Menettely on hieman epätavallinen, koska yleensä pöydällepanoja ei äänestetä. Varsinainen päätös tehtiin yksimielisenä.

Oli muuten ensimmäinen äänestykseni lautakunnassa, ja tehtiin suullisesti eikä Ahjolla.

"Kaupunkiluonnon monimuotoisuuden edistämisessä on onnistuttu" sanoo talousarvion seurantaraportti. Kyse on siis yhdestä viraston sitovista tavoitteista. Osastopäällikkö sanoi kysyttäessä, että tämä on uskonvarainen väittämä, eikä sitä voi mitenkään osoittaa todeksi, vaan tavoite katsotaan toteutuneeksi, ellei joku muuta osoita. Kuitattiin raportti tiedoksi.

Hernesaaren kaavalausunto jäi pöydälle. Esittelijä päivittää esitystään liittyen helikopterikenttään, jonka suhteen lautakunta oli sangen kriittinen. Mikko Särelä on kirjoittanut asiasta muutamaan kertaan.

Lisäksi alueella on valtion viljasiilo, joka paitsi suojellaan, myös säilyy nykyisessä käytössään. koska se kuulema toimii ihan hyvin. Suomeen tuotava vilja tuodaan ensin laivalla Hernesaareen, josta sitä kuskataan noin rekallinen päivässä myllylle jauhettavaksi.

Siis alueella, jossa neliöistä maksetaan jopa 8000 euroa on 40-metriä korkea rakennus, ehkä 10 000 kerrosneliötä, jossa varastoidaan viljaa. En tullut kysyneeksi missä se mylly sitten on, Aleksanterinkadulla kenties?

Kampin-Kluuvin aluesuunitelma jäi myös pöydälle tutustuttavaksi.

Kokouksen jälkeen lautakunta lähti virkamatkalle Tukholmaan. Tarkoitus on tutustua mm. tietulleihin, puistojen hoitoon, kävelykeskustan kehittämiseen ja varmaan kaikenlaiseen muuhunkin. Pyörätiet tai ratikat eivät näkyneet otsikkotasolla agendalla, mutta tullevat mukaan jotain kautta. Kerron lisää sitten matkan jälkeen.

3 kommenttia:

  1. Mitäs muuta Tukholmassa voisi pällistellä:

    - Asukaspysäköinnin "siivousyötä", joka on ollut yli 20v käytössä.

    - Puistogrillausta: ehkä ei vielä mutta lähiviikkoina puistoihin ja uimarantoihin tulee punaiset "engångsgrillar" -roskikset

    -puistojuopottelua: http://www.stockholm.se/-/Karta/?lager=163931#lager=163931&centerposition=6580761%2C1626947&zoom=10

    - jalkakäytäväterassien lupaehtoja, mitään 1.5m kävelyosuuskaistaletta ei tunneta, terasseja on milloin missäkin

    -tietullien lisäksi vaihtuvat nopeusrajoitukset sisääntuloväylillä, mitkä vaihtuu ilmaolosuhteiden lisäksi automäärien mukaan. Joka aamu on 30km/h pahimpaan ruuhkaan, jotta turvavälit pysyisivät

    -puistoja ja toreja. Puistot viihtyisiä ja torit (esim. Hötorg, Östermalmtorg,..) kauppapaikkoja. Mistä löytyy Kasarmintorin kaltainen kenttä? Ehkä mukavin ja pienin puisto (joka on vieläpä remontissa osittain tällä hetkellä) http://g.co/maps/bgr95

    -Studentflak!!

    -tv4. lokalnyteterna arkiaamuisin aina puolen uutisten jälkeen.

    -Securitaksen parkkisakotus ei käsin kirjotettaviin lappuihin ja mitkä voimankäyttövälineet + lisäksi oma Skyddsvakt. Niille ei vittuilla. Viimekesänä ajoivat jopa Segwaylla sakottamassa autoja.

    -jalkakäytävä pysäköinnin vähyys

    -invapaikkojen kunnioitus: mielummin rinnanpysäköintiä tai jopa pyöräkaistalle kuin invapaikoille

    -nopeusrajoitukset asukaskadut 30km/h, muut 50km/h. eli 40km/h puuttuu.

    -yksityisautoilun rajoittaminen

    -sl:n bussilinjojen reitit, ei Hämeentien tai Manskun tapaisia busseilla täytettyjä katuja. 4 runkolinjaa (siniset) ja loput ajelee kaikki erireittejä. T-bana oli jo 50-luvun lopussa edistyksellisempi, mitä Helsingissä tänään.

    -bussikaistat vain sl:n busseille, vain harvoin myös takseille. Koskaan ei paketti- ja kuorma-autoille

    Tukholma ei ole kaupunki, se on mielentila! Ja pyöräily on vain yksi osa leppoisan kulttuurin kehtoa.

    -jari

    VastaaPoista
  2. Laitetaan vielä yksi:

    -Asukaspysäköintitunnuksien kirjain luokitus (sama kirjain koko kaupunginosassa) ja lippuautomaattien asukastunnuslippu myyntiä (Boendebiljett) 60kr./dag max. 300kr eli 5 päivää. Siinä kotisiivousyrittäjien meteliin ongelman poisto. Ja pienenä huomiona, Tukholmassa pysäköi reippaat 3 viikkoa helsingin vuoden hinnalla!

    VastaaPoista
  3. Raportissahan sanotaan, että Kaupunkiluonnon monimuotoisuutta edistetään siten, että metsien
    ja puuston käsittelyssä turvataan eläin- ja kasvilajien säilyminen
    luonnonhoidon linjausten mukaisesti
    . Ja se on nyt sit toteutunut.

    Eli metsäluonnon monimuotoisuudesta on kannettu huolta, luonnonhoidon tavotteiden mukaisesti. Se, mitä ne tavotteet sitten sanoo, on toinen juttu. Muistaakseni ne kyl oli ihan päteviä, nyt en saanu niitä auki. Minkään muiden ekosysteemien monimuotoisuutta ei ole huomioitu.

    Mutta jos nyt muistellaan ainakin niitä Rastilan hoitohakkuita (eli harvennushakkuita, vanhoja metsiä hoidetaan jumalauta jättämällä ne rauhaan), niin uskaltaisin nyt olla uskomatta osastopäällikköä.

    VastaaPoista