maanantai 28. marraskuuta 2011

YTLK:n lista 29.11.2011

Taas luvassa taas pitkä kokous; asiat kasautuvat loppuvuoteen. Esityslista tässä

Töölönlahden puisto- ja katusuunnitelmat. Iso paketti, ja ainakin pyöräyhteydet Baanalta Hesperianpuistoon ja Linnunlauluun ovat puutteelliset. Karamzininranta on ihan tolkuton pääreitiksi (kiemurtelee, risteää oudosti ja ilmeisesti noppakiveä), ja Alvar Aallon kadulta pohjoiseen jatkokin voisi olla siistimpi (tosin en nyt ihan tajunnut katusuunnitelmaa, voi olla etä ymmärsin väärin).

Jos joku muuten etsii voimassa olevaa liikennesuunntelmaa, se ei ole esittelyssä mainittu 5432/1, vaan 5710-7. Tekstiosa tässä, kuvaan en löytänyt linkkia, mutta pitäisi olla tämä.
Karamzininrannan pyörätie FInlandiatalon takana on tarkoitus tehdä "punaisella graniittilaatalla", ilmeisesti noppakivellä. Tästä on tarkoitus mennä yksi pääreiteistä, joten tämä ei oikein käy laatuun.

Muutakin huomautettavaa voi olla. Heittäkää kommentteja jos ehditte penkoa


Lausunto Ylikahrin aloitteesta länsiväylän kaduksi muuttamisen selvittämisestä. Lausunto on oleellisesti "ei kuulu meille". Tähän voisi ottaa suorempaakin kantaa, että kyllä se nyt selvittää kannattaa. 10 000 asukasta lisää Lauttasaaressa, vai 10 000 asukasta lisää Kirkkonummella ja moottoritie heille lauttasaaressa. Valinnan luulisi olevan aika helppo. Lisää blogissani.

Lausunto "Helsingin parhaat energiatehokkuuskäytännöt" raportista. Lausunnossa ei sanota kauheasti mitään. Itse raporttia en vielä ehtinyt lukemaan.

Lausunnot Forumin ja Wavulinintie 3:n (lauttasaaari) kaavoista. Foorumiin vaaditaan lisää pyöräpaikkoja. Pisteet virastolle tästä.

Maunulan aluesuunnitelma esitellään ja hyväksytään. En huomannut siinä juuri huomauttettavaa.

Lausunto Kolben ponnesta Koffin tornin avaamisesta julkiseen käyttöön. Virasto kannattaa, mutta turhan varovaisesti.

Lisäksi nippu valituksia HKR-rakennuttajan hankintamenettelyistä ja rakennusviraston organisaatiouudistusta.

8 kommenttia:

  1. Myös, aiemmin kun suunnitelmat olivat kevällä nähtävillä, Hepo jätti aiheesta tämän lausunnon ja Kaupunkifillari myös omansa. Näitä palautteita ei ilmeisesti ole missään vaiheessa esitelty lautakunnalle. Suunnitelmat käväisivät uudelleen nähtävillä syksyllä, mikä kaiketi mahdollistaa aiempien muistutusten jättämisen vain virkamiesten tiedoksi. En huomaa, että muistutuksissa vaadittuja asioita olisi juurikaan otettu huomioon.

    VastaaPoista
  2. Mannerheimintien ja Pohjoisen Raitatiekadun risteyksessä toivoisi pyöräilijoiden olevan eri tasossa jalankulkijoiden kanssa. Voisiko risteykseen rakentaa riittävän leveän viisteen jotta matkaa voisi jatkaa suoraan eteenpäin, koukkaamatta pyörätien nykyisen linjan kautta. Ajolinja ei varsinaisesti kai ole laiton nytkään, mutta kiveys estää sen käytön.

    VastaaPoista
  3. Mansku ja P.rautiekatu on ongelmallinen risteys nykyään tosiaan. KSV:n suunnitelmaluonnoksessa siinä on pyörätie vedetty suoraksi ja molemmin puolin (1-suuntaisena). Nyt on vaan virastojen kesken vääntöä siitä, saako kolmitasoratkaisua tehdä ja miten. Niin tai näin, korjata se pitää. Sama ongelma koskee nykyisillä ohjeilla tehtyjä risteyksiä kokolailla kaikkialla. Autoille laitetaan kaarteet ja pyörät väistävät.

    Tarkistin prosessin noiden musitutusten osalta: koska maaliskuussa suunnitelmat olivat vain epävirallisesti nähtävillä ja nyt marraskuussa virallisesti, lautakunnalle näytetään vain marraskuussa tehdyt musitutukset. Maaliskuiset kuitataan:

    Palautetta saatiin Helsingin polkupyöräilijät ry:ltä, Kaupunkifillari.fi:ltä sekä muutamilta yksittäisiltä henkilöiltä (3 kpl). Palautteet koskivat mm. kevyen liikenteen reittien sujuvuutta ja linjauksia sekä pyöräilyn ja jalankulun erottelun periaatteita. Lisäksi esille tulivat puiston valaistus, käytävien mitoitus ja talvikäyttö.

    Täytyy kysyä, josko tähän käytäntöön voisi saada muutosta, tais itten vaan jatkossa lähetellä samoja palautteita uudestaan.

    Ja "punainen graniittilaatta" ei kuulema ole noppakiveä, vaan 15x30cm graniittilaattaa, jos muistan puhelimessa sanotun oikein. Aika pieneltä kyllä tuntuu tuokin, katukiveltä lähinä. Viereisellä kävleyalueella on taas isompaa ja paremmin ajettavaa kivilaattaa..

    VastaaPoista
  4. Tarviiko siinä Karamzininrannassa eli suomeksi Finlandiatalon parkkiksella edes olla pyörätietä? Eihän sillä kadulla ole autoliikennettä juuri lainkaan, sen kun ajaa suoraan autoväylää ja edelleen Musiikkitalon itäpuolta missä on ihan mallikelpoinen pyörätie ilman mitään noppakiviä. Tuohon reittiin liittyen, olisi kiva jos Postikujalta pääsisi suoraan tuolle väylälle, eli Sanomatalon ja Kiasman välisten portaiden kohdalla olisi myös ramppi. Mahtuu ihan hyvin.

    VastaaPoista
  5. Teemu kirjoitti:
    "Tarviiko siinä Karamzininrannassa eli suomeksi Finlandiatalon parkkiksella edes olla pyörätietä? Eihän sillä kadulla ole autoliikennettä juuri lainkaan"

    Todellakin. Vieläkin SCAFT-ajattelu on voimissaan. Kadun nopeusrajoitus ja liikennemäärät (yli5000autoa/vrk) ei varmaankaan täyty. Paukut Hämeentielle ja Finlandiatalon taakse tämä http://g.co/maps/2r9e7

    Manskun ja P-rautatienkadun pyörätien jatkeet on parasta osaamista muutaman vuoden takaa. Ei kauheasti uskalla oikoa, kun autot saa kuitenkin ajaa pyörätien jatkeeseen saakka. Nopeasti tuon korjaisi siten, että pyörätien jatke kulkisi oikean puoleista kaistaviivaa ja pyörät ohittaisivat koko (kavennetun) keskikorokkeen vasemmalta. Mutta kun ei saa, Suraku sanoo, että pyörät pitää ajaa myös keskikorokkeen kautta! Pakko mennä, vaikka kuka [jalankulkija] yrittäisi oikoa ja estää ajon. Vs. http://g.co/maps/wpgxp

    Huhu kertoo, että kolmitasoiset halutaan torpata. Nyt yritetään sopia huonommasta talvihoidoista, joka oli ainoa syy torppaukselle. Miksi 1-3.5kk lumiaika voi estää hyvän konseptin? Juuri asenne erottaa pyöräilykaupungin ja pyörä kaupungin. Arvata voi, kuinka näille päätöksille nauretaan tulevaisuudessa.

    -jari

    p.s. Eikö joku vieraskynä/kolumni haukkunut pyöräilijöitä juuri tuon puiston osalta. Kuulemma halutaan sitä sun tätä. Vaikka oikeasti ollaan haluamassa Alvar Aallon kadulta kaksisuuntaista pyörätietä pois ja Linnunlaulusta suoraa reittiä em kadulle, ei keskelle puistoon jonnekin, mistä luontevaa jatkoa ei ole. Olihan sinne jokin mutkikas yhteys näköjään tehty korjauksena, mutta miksi se ei voi olla suora. Liian kova vauhtiko tulisi pyörille?

    VastaaPoista
  6. Pikakommenttina kesken kokouksen: Karamzininranta vaihtui asfaltiksi, ja töölönlahdenkadun risteys korjataan

    VastaaPoista
  7. Ja ylikahrin aloitteen vastaukseen lisättiin

    "YTLK pitää perusteltuna, että selvitetää mahdollisuus muuttaa kaupunkitaajaman keskellä kulkeva Länsiväylän osuus kaupunkibulevardiksi. Mahdollisuudet muuttaa Länsiväylä kaupunkibulevardiksi tulisi selvittää ja vaikutukset arvioida osana käynnistyvän yleiskaavan uusimista ja sen liikenneverkkosuunnittelua."

    Esittelijä otti muutoksen omiin nimiinsä, eli siitä ei äänestetty.

    VastaaPoista
  8. 1) En näe, mikä ongelma noppakivessä tms. on -- joutuvathan autoilijatkin kärsimään mukulakivikaduilla. Kohtuullista että pyöräilijätkään eivät saa aina vetää pehmeällä sametilla.

    2) Mieluummin 10k lisäasukasta Kirkkonummelle kuin Laruun -- koska Laru ON JO TÄYNNÄ! On hyvä, että esim. Laruunkin jää vähän ryteikköä, metsää ja joutomaata, eikä kaikkea rakenneta aivan tukkoon, epäinhimilliseksi betonihelvetiksi.

    VastaaPoista