perjantai 6. huhtikuuta 2012

Helsingin pyöräilyprojektin kuulumisia (Vary 5.4. ja 8.3.)

Koitan jatkossa kirjoittaa myös pyöräilyprojektin valmisteluryhmän kokouksista. Tässä muistiinpanoja muutamasta viime kokouksesta.

Pyöräilyprojektin valmisteluryhmä on virkamiesten yhteistyöelin, jossa on edustajia kaupunkisuunnitteluvirastosta, rakennusvirastosta, liikuntavirastosta ja HSL:stä, sekä allekirjoittanut pyöräilijöiden edustajana. Se ei muodollisesti päätä mistään, mutta käytännössä pyöräilynedistämisasiat sovitaan yleensä siellä.

5.4. pöytäkirja ei ole vielä online, mutta ilmaantuu aikanaan tuonne. Saavuin kokoukseen myöhässä, joten osa asioista kursorisesti.

Pyöräväylien suunnitteluohje etenee ja on tarkoitus tuoda kaupunkisuunnittelulautakuntaan näillä näkymin 22.5. Myös jonkinlainen investointiohjelma on menossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan 17.4. Minulle on epäselvää, mikä sen rooli lopulta on, koska investoinnit kuitenkin päätetään lopulta rakennusvirastossa, mutta katsotaan.

Mika Välipirtti on aloittanut pyöräkeskuksen projektipäällikkönä. Aloitti vasta tuoreeltaan, mutta Mikan on siis tarkoitus olla kartalla keskuksen tapahtumista ja pyrkiä niitä edistämään. Kaikenlaiselle järjestöjen, kaupunkilaisten jne aktiviteetille on tilaa, ottakaa yhteyttä Mikaan (mika.valipirtti at gmail.com).

Hollannin suurlähetystä oli kuullut että olemme hankkimassa Cyclehoopin pyörätelineitä ja halusi sellaisen ehdottomasti suurlähetystön eteen Erottajalle. Luopuvat toisesta diplomaattipaikastaan sen hyväksi. Tämä pitää laittaa onnistumaan, ja laitetaankin.

Helsinkiin tulee kesällä tälläisiä, yksi Erottajalle. Muita paikkoja ehtii vielä ehdottaa Kaupunkifillarissa



Lisäksi puhuttiin pyöräilynedistämisrahojen jaosta. Arto Bryggare (sd) pyysi asian pöydälle kaupunginhallituksessa, mikä sotkee paperitöitä ja kiristää aikatauluja kun kaikki viivästyy kaksi viikkoa. Päätös lienee silti tuo kaupunkifillarissa esitelty. "Muut tarpeet" kohdasta laitetaan rahaa pieniä summia sen selvittämiseen miten kouluunpyöräilykielloista päästäisiin eroon ja avoimee katupyöräilyn opetukseen, jota Hepo tulee tekemään. Siitä lisää vielä erikseen...

Helsingin Velo-city haun teemaksi on valittu "Compass to new mobility". Ja Laiturilla on muuten hieno vanerimalli kantakaupungin uusista alueista, kannattaa käydä katsomassa (jostain syystä tämä piti sanoa erityisesti Teemulle, mutten enää muista miksi).


Pyöräilyprojektin valmisteluryhmän kokous 8.3.2012

Pöytäkirja löytyy tästä.

Puhuttiin paljon pyöräkeskuksen hallinnollisista kuvioista. En referoi niitä. Operatiivista toimintaa tulee vetämään Mika Välipirtti, jonka kampin suutari palkkaa ja kaupunki ostaa sitten palveluna.

Helsingin Cities for Cyclists - jäsenyys on jumiutunut johonkin ohjeeseen, ettei jäsenyyksiä erilaisissa verkostoissa saa lisätä ellei jostain samalla luovuta. Kustannus olisi huimat 2000 euroa, eli aika byrokratiapuuhastelua tämä jumitus.

Pyöräilyporjektin jatkosta seuraavalle valtuustokaudelle puhuttiin. Tarvittaisiin pohjaksi kunnollinen suunnitelma (likimain Martin Master Plan) ja projekti pitäisi organisoida jotenkin niin, että sen poikkihallinnollinen asema korostuu. Käytännössä sillä pitäisi olla täyspäiväinen vetäjä, kun nyt Leena Silfverberg tekee sitä oman työnsä ohessa.

Lisäksi kaikkea sälää, jota en enää muista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti